вівторок, 16 грудня 2014 р.

ФОРМУВАНННЯ СВІТОГЛЯДНИХ ЦІННОСТЕЙ НА УРОКАХ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ




У статті розкриваються аспекти вивчення світової літератури у загальноосвітніх закладах.
Ще рік тому на уроках світової літератури ми наголошували своїм учням, що живемо під мирним небом, що на нашу долю не випала доля тих страхіть,які випали на долю героїв М.Шолохова, О.Твардовського, В.Бикова.
Твори на військову тематику завжди потребували особливої, копіткої підготовки. Їх метою було формування в учнів активної громадянської позиції, розуміння ними антигуманної сутності війни, виховання поваги до історичного минулого. Вони  формували  в учнів образ літературний, прочитаний і відтворений у власній уяві. Тепер же героями стали вчорашні учні, колишні випускники, які захищають свою батьківщину ціною власного життя. Тому необхідно переосмислити заново тему мужності і героїзму на сторінках художніх творів і провести незриму паралель  між війнами, тією, далекою Великою Вітчизняною, що через сімдесят років нагадує про себе, і сучасною, жорстокою, страшною і непримиренною.
Особливо актуальним в наш час в процесі вивчення світової літератури стає оповідання Г.Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...». Вчорашні школярі залишаються скаліченими як фізично, так і психологічно, повертаючись додому зі спустошеними, озлобленими  душами. В наш час формується наступний ешелон «втраченого покоління».
Підводячи оповідання Г.Белля під сучасні події необхідно пам ятати, що тепер поряд з фотоілюстраціями періоду Великої Вітчизняної війни, фактах про жахливі наслідки Другої світової війни, кадрах фронтової фотохроніки чільне місце займуть зовсім нові, свіжі факти з життя воїнів, захисників Донбасу. В тому, що герої живуть поряд з нами, учні переконуються  на прикладі життя колишнього випускника нашої школи  Левка Панкова, який геройськи загинув у боях під Сніжним, що на Донеччині. Непомітний, простий у спілкуванні хлопець з простої родини, звичайний «трієчник», надзвичайно добрий і працьовитий, показав чудеса мужності і героїзму у боях за батьківщину.
Важливо донести до кожного учня усвідомлення сутності патріотизму та героїзму на прикладі життя наших сучасників. Фото молодих людей, сучасних юнаків зробить образ героя більш реальним, життєвим. Такі паралелі формують у свідомості учнів не тільки поняття героїко- патріотичного змісту, а філософські категорії добра і зла.
Технічні засоби навчання пропонують нам широкий спектр видів робіт, які доцільно використовувати на уроках при вивченні творів на військову тематику, але разом з цим як тепло, душевно, переконливо будуть виглядати прості листівки та малюнки написані воїнам АТО з підписами «Повертайтесь живими!»
В арсеналі доробок кожного вчителя немало різних тем, пов’язаних з війною. Серед них літературні та мультимедійні проекти, твори-есе з роздумами про прочитані твори на військову тематику, твори-мініатюри та малюнки на тему «Мій голос проти війни», листи у вічність та багато інших. Але особливої уваги, на мій погляд, заслуговує тема «Жінка і війна». Ці зовсім несумісні, на перший погляд, слова насправді є реальними і такими правдивими, як колись, багато років тому, так і зараз.Жінка-рятівниця з сумкою з червоним хрестом, що поспішає на допомогу, жінка-волонтер, яка ризикуючи власним життям доставляє продукти харчування та необхідні речі в зону воєнних дій, жінка-господиня, яка  в часи страшних лихоліть, лишившись за господаря, тягнула на собі віз усіх життєвих проблем, а найголовніше, жінка-мати, яка, забувши про своє власне життя, бажає лише одного – захистити свою дитину, закрити її собою, а головне, діждати свого сина живим і здоровим.
У літературі створено багато яскравих образів жінки на війні. Це мужні героїні поезій  Ю.Друніної та О.Берггольц, веселі та безстрашні розвідниці з повісті Б.Васильєва «А зорі тут тихі...». Кожна з них наділена прекрасними рисами, характерними жінці, але основне все-таки в почутті відповідальності перед своїм народом та глибокому патріотизмі, який  сформувався в душі кожної з них.
Фронтова доля не уберегла багатьох. Ті, хто залишився живим, тримають у пам’яті безліч фронтових спогадів. Непідвладна ні часові, ні подіям людська пам ять.
Продовжуючи тему «Жінка на війні», розумієш, що прийшов час доповнити ці прекрасні, яскраві образи жінок-героїнь зовсім новими, життєвими, реальними, тими, що знаходяться поряд з нами. Зовсім молоді дівчатка-студентки, які у вільний від навчання час збирають для бійців АТО теплі речі та продукти харчування, окремі з них, ризикуючи своїм життям, супроводжують цілі колони гуманітарної допомоги тим, хто так її чекає.А хіба не героїчний образ молодої лікарки чи медичної сестри, які допомагають бійцям під час поранень, супроводжуючи їх у госпіталі під обстрілами «градів» та мінометів. Всі вони живуть поряд з нами, навчаються  в навчальних закладах, працюють в різних установах та підприємствах. Їх внесок в життя країни надзвичайно вагомий і необхідний, а у свідомості сформований високий ідеал людини, громадянина, захисника.

Література

1. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України, 2014 р.

2 коментарі:

  1. Дійсно, зовсім по-новому постає перед нами тема війни у літературі. Це вже не щось далеке, давно минуле. Це горе і сльози сьогоднішніх матерів і дітей. Це знайомий чи сусід, який сьогодні на сході захищає незалежність України. Тому розкриття теми війни набуває зовсім іншого змісту.
    Ваша робота дуже актуальна. Дякую. Творчих та житєвих успіхів і гараздів

    ВідповістиВидалити
  2. Так, дійсно, компетентність учителя сьогодення можна розвивати, формувати різними шляхами, методами, формами. А мотивацію до навчання учнів, сприйняття реалій життя можна забезпечувати сучасним баченням реальних подій сьогодення, прикладом яких є, на жаль, трагічні сторінки нашого життя. Те, що відбулося, чи відбувається не зміниш. А формувати у дітей почуття патріотизму, любові до людини, Батьківщини, рідного краю потрібно.

    ВідповістиВидалити