У даній роботі описано нестандартні форми роботи з учнями початкових класів, які найчастіше використовуються у педагогічній діяльності вчителя. Ці форми роботи допомагають розвивати творчість, образну уяву, вчать дітей молодшого шкільного віку аналізувати і робити висновки
Якщо ви вдало виберете професію
і вкладете в
неї всю свою працю,
то щастя
саме відшукає вас.
К.Д. Ушинський
Я вдало вибрала професію вчителя початкових
класів і вже 27 років працюю на цій посаді в Мар’янівській ЗШ І-ІІІ ст.
Сучасна школа – це школа самореалізації. Своє
завдання я вбачаю в організації безперервного процесу навчання та розвитку
учнів, тому у роботі зі своїми вихованцями головним вважаю не механічне передавання і
засвоєння знань, а діяльність, що сприяє розвитку дитини.
Ні для кого з моїх колег не
секрет, що ми щорічно бідніємо на учнів творчо мислячих. Не останню роль у
цьому, на мою думку, зіграло використання сучасних технологій: телефонів,
планшетів, гаджетів у дітей вдома.
Перше, щоб хотіла порадити своїм колегам ,– це
кожний робочий день у школі розпочинати з ранкової зустрічі. Вправи для цього є
дуже різні.
Наприклад: „ Передай іграшку”.
Учні стають у коло, передають по
черзі іграшку і висловлюють своє побажання другові на весь день. Ще дуже хороша
вправа: „ Що тобі скаже лялька?”
Діти дивляться в очі ляльці і розповідають про
свої проблеми. Лялька „уважно слухає”, а
в той час на душі добре і легко. Ранкові зустрічі дають позитивний заряд на весь робочий день і учням, і вчителю.
Щоб розвивати творчі здібності своїх
учнів, я дуже часто використовую нестандартні форми проведення уроків.
На читанні це „Уроки – сюжетні замальовки”, „Урок – міні –
театр”
Заздалегідь попереджаю учнів про такий урок, тому що тут
потрібна певна підготовка щодо малювання сюжетів і епізодів з творів. Учні до
уроку готують чистий аркуш, фарби. Цей урок дуже чітко допомагає мені виявити,
як учень сприйняв той чи інший опрацьований твір. Використані яскраві чи сумні
фарби відображають в дітей до почутого. Наприклад, читаючи і обговорюючи текст
В.О. Сухомлинського „Цибуля й Хризантема”, діти відобразили задавачливу і
пихату квітку, яка принижувала таку корисну і необхідну цибулину. Тому цибуля
була намальована велика, запашна і яскраво-зелена.
На уроках з української мови чи основ здоров’я проводжу уроки-дискусії.
Даний вид уроку використовую після вивчення певної теми чи розділу програми.
Учням заздалегідь повідомляю тему дискусії.
Наприклад, на уроці-дискусії з
основ здоров’я „Їжа шкідлива і корисна” учні провели велику підготовчу роботу,
адже відкривали сільпо у с. Мар’янівка.
Виготовили цінники, обладнали вітрину з
продуктами, ділили продукти на шкідливі і корисні для організму.
Чітко підвели підсумок діти самі, що правильне
харчування, корисні продукти є основою здоров’я людини.
Обов’язково вивішую правила культури
спілкування:
1.
Говорити по черзі, а не всім водночас.
2.
Не перебивати того, хто говорить.
3.
Критикувати ідеї, а не особу, котра їх висловила.
4.
Поважати висловлені думки.
Творча лабораторія.
У своїй педагогічній діяльності не забуваю і про мнемотехніку. Я вважаю, що опора на
емоційність, образність, власний досвід - це найкращий шлях до розвитку творчої
особистості. При вивченні матеріалу кожна дитина може уявити образ, у неї
виникнуть спогади і приємні емоції.
Наприклад, на уроках з розвитку
усного і писемного мовлення перед складанням твору-опису проводжу гру „Уяви
себе”. Кожний урок розпочинаю з гри. Закрийте очі і уявіть себе легенькою
хмаринкою, першим весняним проліском, лісовим струмочком чи білою пухнастою
сніжинкою. Потім ставлю запитання:
-
У які кольори ви прибрались?
-
Що навкруги бачите?
-
Що чуєте?
-
З ким дружбу ведете?
-
Кого боїтеся?
-
Про що мрієте?
-
Що любите?
Після таких вправ при складанні
твору-опису діти внутрішньо і зовнішньо відчувають стан того чи іншого об’єкта.
Чи це тремтячий осінній листок, чи сумні берізки у шкільному сквері, чи плакучі
верби над річкою Вись.
Чим ефективне для мене володіння мнемотехнікою?
Діти вміють аналізувати, виділяти
головне, а це щоразу піднімає дитину на 1 щабель вище.
Я давно зробила висновок: чим
вищий рівень знань, тим складніше проблемне завдання треба давати учням.
Наприклад, виступити в ролі
журналіста і взяти в мами інтерв’ю на тему: „Ким ти хочеш мене бачити, мамо?”
або „Сучасна мама - яка вона?”
Якщо у дитини виникає „Чому?”, значить в неї є
прагнення до розвитку, до творчості. Значить, попереду ще велика і клопітка
робота.
Останні роки все частіше переконуюся, що потенціал
творчих дітей зменшується у зв’язку з тим, що багато батьків байдужих до своїх дітей. Тому зараз переді
мною як і перед моїми колегами існує
дилема - шукати нестандартні форми роботи не тільки з учнями, а ще й з
батьками. Досить детально опрацювала і взяла багато для себе із посібника
бібліотеки „Шкільний світ” – „Робота з батьками молодших школярів” І що цікаво,
що сучасні молоді батьки все менше і менше переймаються проблемами своїх дітей
у школі, тому, набравши новий колектив
первачків, дуже ретельно вивчаю їхні сім’ї: склад, співвідношення поколінь у
родині, матеріальний добробут.
Зазвичай це займає до 1-1,5 року, щоб батьки
довіряли вчителю своєї дитини.
Нестандартних форм роботи дуже багато: збори-знайомство,
збори-тренінги, збори-практикуми. На таких зборах завжди прошу допомоги у
батьків щодо тих чи інших проблем їхньої дитини; щоб не пропустили моменту,
коли досягнуто перших успіхів; не підказую їхнім дітям готового рішення, а
вказую на можливі шляхи до їх вирішення.
Виховання - це наступність дії, тому я
вимоглива, але добра
Література:
1) Збірник : «Бібліотека «Шкільного
світу»» , стаття «Робота з батьками молодших школярів» , 2008 р.
2) Л. Мазуренко «Формування навичок
здорового способу життя у молодших школярів», ж-л «Початкова школа»
3) «Сучасний урок у початковій
школі» , Харків, видавнича група «Основа», 2007 р.
4) В. О. Сухомлинський «Школа під
голубим небом», Київ, «Освіта», 1991 р.
5) О. Пометун «Сучасний урок.
Інтерактивні технології навчання» Київ, «АСК», 2006 р.
Дуже цінний матеріал з власного досвіду роботи. Є чому повчитись молодим колегам. Дякую за статтю. Творчості в подальшому!
ВідповістиВидалитиДійсно, цікавий досвід роботи. Ви - справжній творчий вчитель, успіхів і творчої наснаги!
ВідповістиВидалитиЗавжди актуальна тема. Цікавий та творчий підхід до роботи. Бажаю натхнення та творчих успіхів!
ВідповістиВидалити