вівторок, 16 грудня 2014 р.

ДИСТАНЦІЙНІ ФОРМИ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ СИНХРОННИЙ ЧЕМПІОНАТ МАЛОВИСКІВСЬКОГО РАЙОНУ ПО ЩО?ДЕ?КОЛИ?



«Гра – це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається живлющий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що запалює вогонь допитливості і допитливості» (В.О.Сухомлинський)
Серед педагогічних проблем особливо виділяється проблема розумового або як її називав В. О. Сухомлинський, інтелектуального, виховання, котра, на думку Василя Олександровича, була і зажди залишатиметься однією із головних ланок у навчально–виховному процесі. Сухомлинський вважав, що розумове виховання «передбачає надбання нових знань…, розвиток творчих здібностей, виховання культури розумової праці, виховання інтересу і потреби розумової діяльності, … збагачення знаннями і застосування їх на практиці».
Інтелектуальна гра — це вид гри, що ґрунтується на застосуванні гравцями свого інтелекту й/або ерудиції. Як правило, у таких іграх учасникам треба відповідати на питання з різних сфер життя. Інтелектуальні ігри поширені в ЗМІ, у першу чергу, на телебаченні, де переможці нагороджуються призами.
Спортивна версія гри «Що? Де? Коли?» (ШДК) з'явилася в 1989 році, після установчого конгресу МАК у Маріуполі. Гра з'явилася на основі однойменної телевізійної гри, що існувала з 1975 року, однак має ряд особливостей, головна з яких — змагання команд один проти одного на одних і тих самих питаннях.
Гравці у «Що? Де? Коли?» повинні мати широкий світогляд і цікавитися досягненнями сучасного суспільства. Для них важливо вміти швидко, оригінально думати. Може здатися, що для успішної гри обов'язково знати величезну кількість фактів, дат і подій. Насправді ж питання які орієнтовані на дріб'язкові факти, вважають не надто цікавими й такі питання намагаються не давати під час ігор. Якісне питання повинно містити всі необхідні факти, натяки й підказки для відповіді й не вимагати від гравців особливих спеціальних знань. Під час слухання запитання треба проявити уважність, вміння занотувати найважливіше і т. д. Часто якесь зайве, неважливе у цьому контексті слово чи незвична граматична форма є непотрібним натяком; таку роль виконують каламбури і т. д. Існують питання, які неможливо коректно перекласти (з однієї мови на іншу), а якщо можливо, то для цього потрібно мати певні знання культурології. Питання стосуються різноманітних розділів життя та знань та мають різну стилістику, тому найкращими гравцями є, переважно, найерудованіші особи та гравці, які чимало читають. Сильна та класна команда повинна складатися з людей, які думають по-різному, різними, способами, але добре розуміють один одного, а кожен має особливі та глибокі знання з іншої сфери. Багато залежить від регулярних тренувань, вміння зрозуміти логіку типових питань ЩДК та використати сукупність спільних знань. Відомі такі різновиди гри:
- Очна — всі команди грають в одному залі, питання зачитує один і той самий ведучий.
- Телефонна або онлайн-гра — за допомогою різних засобів зв'язку питання задаються командам-учасницям, які знаходяться в різних місцях, і так само приймаються їхні відповіді. Такий спосіб гри суперечить кодексу спортивного ЩДК, зокрема, через неможливість контролювати кількість учасників у команді.
- Синхронна — одні й ті ж питання граються на різних ігрових майданчиках (у різних містах і іноді — країнах) з різними ведучими.
Основні правила, ухвалені МАК для всіх турнірів, описані в кодексі ЩДК. Тут наведено ключові з них:
Не допускається участь у грі більш ніж шести осіб.
На обговорення кожного питання виділяється 1 хвилина (для бліц-запитань, які складаються з довільного числа питань, сумарний час обговорення становить також 1 хвилину).
Відповіді здаються в письмовому вигляді.
Основний показник, за яким визначається місце команди, — кількість правильних відповідей.
Якщо відповідь не повністю збігається з авторською, вона може бути зарахована або ігровим журі, або апеляційним журі (у випадку подачі апеляції).
Для правильної відповіді на запитання ЩДК («взяття» питання) повинні вимагатися один або декілька логічних кроків, інтуїтивний пошук, «осяяння» тощо Питання, що вимагають від гравців прямого знання маловідомих фактів, сприймаються негативно, а питання які не потребують нічого, крім прямого знання, взагалі перебувають за рамками гри. Поширеними прийомами для написання питань спортивного «Що? Де? Коли?» є пропуски (потрібно відновити пропущені слова в деякому тексті) та «заміни»(потрібно зрозуміти, які слова були замінені).
Серед видів побудови питання можна виділити одноходівки і багатоходівки (в залежності від числа необхідних для взяття логічних ходів), «мозаїки» (про об'єкт питання повідомляються різні факти, за якими потрібно визначити об'єкт).
Щорічно протягом 15 років ми проводимо масштабний районний захід – Чемпіонат Маловисківського району по “ЩО?ДЕ?КОЛИ?” та «Брейн-рингу». Про його масштабність свідчать такі цифри: кількість комад-учасниць – до 200, кількість гравців – до 1200, кількість учасників (гравці, організатори тощо)– до 1300. Система і методика проведення Синхронного Чемпіонату Маловисківського району по “Що?Де?Коли?” подається нижче.
Головна перевага подібного турніру – це масовість і залучення великої кількості дітей до інтелектуальних ігор, а також налагодження контакту з адміністраціями шкіл. Також ми заручаємось підтримкою районного відділу освіти, який видає наказ щодо проведення турніру. Цей турнір традиційно є в планах роботи. Наказ відділу освіти забезпечує режим сприяння на місцях.
Емісарами виступають гравці дорослих команд. Це, як правило,  гравці вчительських команд гімназії і Паліївської ЗШ. Вони відіграють турнір напередодні. Цього року емісарами виступали здебільшого «місцеві» педагоги.
Витяги із Положення
про Синхронний Чемпіонат Маловисківського району по “Що?Де?Коли?”
2.Організатори. Турнір організовують та проводять: Маловисківська Ліга інтелектуальних ігор; Маловисківський райвнний відділ освіти; Маловисківський БДЮТ; Адміністрації та педагогічні колективи шкіл - учасників Кубку.
3.Учасники. - У Турнірі беруть участь команди 6 -11 класів шкіл району. Допускаються також команди 5-х класів.
- Кожна школа має виставити не менше однієї команди вчителів.
4.Час та місце проведення. Команди грають в приміщеннях, наданих адміністрацією школи. Приміщення має бути достатніх розмірів для розміщення всіх команд школи. В окремих випадках (велика кількість команд) допускається проведення гри командами однієї  школи в двох приміщеннях.
5.Ведучі та журі. В кожну школу, яка бере участь у Чемпіонаті, Оргкомітет направляє одного або декількох емісарів з пакетом запитань. Емісар виконує функції голови ігрового журі.
6. Регламентні положення:
- Турнір проводиться як синхронний, тобто всі команди грають у своїх школах одночасно на одні й ті ж запитання.
- Турнір складається з двох турів по 10 запитань в кожному.
- Турнір проводиться за правилами спортивного "Що? Де? Коли?"
- Залік проводиться у трьох категоріях: 1) молодші учні, 2) старші учні, 3) вчителі.
- Місця команд розподіляються відповідно кількості правильних відповідей. У разі однакової кількості правильних відповідей більш високе місце посяде команда молодшого класу.
-  Визначається також загальнокомандне місце школи  та місце школи в учнівському і вчительському заліках за формулами:
R = S/n1, де R – рейтинг школи, S - сума правильних відповідей всіх учнівських команд, n1- кількість 9-11 класів в школі.
R = S/n2, де R – рейтинг школи, S - сума правильних відповідей всіх команд школи, n2 -кількість 9-11 класів в школі плюс 1 (команда вчителів)
- В разі, коли грають більше команд, ніж є 9-11 класів у школі, або більше однієї вчительської команди, то в залік школи йдуть результати тих команд, котрі мають більш високий результат.

4 коментарі:

  1. Майбутнє України за поколінням, яке сьогодні у шкільних класах опановує життя. Щоб знайти своє місце в житті, ефективно освоїти життєві й соціальні ролі, молоді люди мають володіти певними якостями, уміннями. На мою думку, саме цього навчають педагоги Бабаєві. Наталія Василівна і Геннадій Асламович започаткували в області напрямок роботи - інтелектуальні ігри, які сприяють формуванню всебічно розвинутих особистостей. Тісна співпраця з педагогами шкіл району дає свої результати. Головною перевагою всіх ігрових форм, які використовуються у Клубі інтелектуальних ігор є можливість наповнення їх найрізноманітнішим змістом. Специфіка роботи позашкільника дає змогу здійснити такі форми діяльності учнів, які забезепечують більш інтенсивний їхній розвиток. Досвід роботи цих педагогів знайомий за межами України. В них є чому повчитися.

    ВідповістиВидалити
  2. Потрібну справу робите! Бажаю успіхів і перемог!

    ВідповістиВидалити
  3. Наталія Василівна та Геннадій Асламович ! скажу коротко : учні та вчителі Мануйлівського НВК з радістю беруть участь у синхронному чемпіонаті з "ЩО? Де? Коли?".
    Це чудова форма роботи з розвитку учнівських компетентностей, свято Ерудиції та Розуму.

    Успіхів і натхнення !
    Постолюк П.І., вчитель історії Мануйлівського НВК

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую Вам за статтю, за Вашу працю. За виховання моїх власних дітей,які пройшли через Ваші дбайливі руки, здобувши неоціненного життєвого досвіду!

    ВідповістиВидалити