понеділок, 15 грудня 2014 р.

ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ





У статті подані матеріали з досвіду роботи вчителя початкових класів.
Педагогічна професія стоїть у перших рядах професій, які пов’язані з творчістю, майстерністю. Ще К. Ушинський писав: «Педагогіка не наука, а мистецтво, найбільше, найскладніше, найвище й найнеобхідніше з усіх мистецтв. Мистецтво виховання спирається на науку. Як мистецтво, складне й обширне, воно спирається на безліч обширних і складних наук; як мистецтво, воно, крім знань, вимагає здібності й нахилу, і як мистецтво ж, воно прагне до ідеалу, якого вічно намагається досягти і який цілком ніколи недосяжний: до ідеалу досконалої людини» [1, 1т. ст.205].
Педагогічна майстерність - «характеристика високого рівня педагогічної діяльності. Критерієм педагогічної майстерності виступають такі ознаки діяльності: гуманізм, науковість, педагогічна доцільність, оптимальний характер, результативність, демократичність, творчість»
Педагогічна майстерність - «це комплекс властивостей особистості, що забезпечує самоорганізацію високого рівня професійної діяльності на рефлексивній основі» [2, 2т. ст. 251].
Професійне становлення – тривалий і багаторічний процес, що передбачає постійний неперервний розвиток людини. Залежно від фаху воно має свої особливості. Педагогічна діяльність передбачає не лише відтворення внутрішнього світу учня, а й активне та цілеспрямоване перетворення його світу відповідно до мети виховання, навчання та розвитку. Кожен учитель має свої професійні орієнтири, що зумовлюють вибір стратегії діяльності, спілкування, взаємодії з колегами, учнями та їхніми батьками. Стійкими фаховими рисами вчителя, на мою думку, є цілеспрямованість, гнучкість, комплексність, а також гнучке планування педагогічної діяльності. Лише за наявності професійної свободи можлива ефективна організація фахового зростання вчителя, спрямованого  на пошук неординарних шляхів навчання, виховання та розвитку учнів.
Щороку у суспільстві відбуваються різноманітні перетворення. Не минають вони й освіти. Нам, освітянам, потрібно крокувати в ногу зі змінами для того, щоб жити в суспільстві розумних людей. Саме для цього вчителі спрямовують свій навчально-виховний процес на формування духовного світу особистості, розкриття її потенціальних можливостей і здібностей.
Сьогодні модернізація системи освіти потребує, щоб навчальний процес не був автоматичним викладанням навчального матеріалу, а дав можливість учневі активно діяти на уроці на одному рівні  з учителями, мати рівні права на свою думку. Тому навчальну діяльність спрямовую на активне залучення до навчально-виховного процесу кожного учня, зміну процесу навчання і виховання та вдосконалення його.
Як нестримно біжать роки… Їх не зупинити… Усе минає… Залишається лише те вічне, чого не відняти, не забрати. Це самовіддана любов до дітей, до рідних, друзів-колег, до краю, де народилася. А народилася я в с. Хмельове Маловисківського району Кіровоградської області. В 1976 році, після закінчення Хмелівської середньої школи вступила до Олександрійського  педагогічного училища (по спеціальності викладання в початкових класах загальноосвітньої школи), яке закінчила в 1978 році. Повернулася в своє рідне село і розпочала свою трудову діяльність в Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів на посаді вчителя початкових класів. В 1988 році закінчила Кіровоградський державний педагогічний інститут ім.. О.С. Пушкіна. З1978 року і по нинішній час працюю вчителем початкових класів в Хмелівській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів. Маю 36 років педагогічного стажу роботи. Вчитель вищої  кваліфікаційної категорії, керівник творчої групи вчителів початкових класів. Творча група вчителів початкових класів працює над проблемою « Розвиток звя`зного мовлення молодших школярів». Професійна майстерність – це сходинки професійного зростання вчителя. Ці сходинки необхідно подолати, щоб досягти вершини Олімпу (вершина Олімпу – це повага батьків, це учні, які володіють різноманітними компетенціями , міцними знаннями, вища кваліфікаційна категорія, звання «заслужений учитель України» і т. д.)
Сходинки професійного зростання – це своєрідна карта професійного розвитку вчителя, яку необхідно зображувати у вигляді діалектичної спіралі  Гегеля, коли вчитель на різних етапах своєї професійної діяльності проходить усі ті ж ланки процесу, але на вищому рівні.
Видатний вчений і практик В.О. Сухомлинський наголошував, що діяльність учителя залежить від його знань, культури, від того, що він читає, як вчиться, як збагачує свої знання.
Обов`язковими елементами професійного  розвитку вчителя повині бути :
- науково-теоритична підготовка (передбачає володіння основами теорії, науки, методики з предмета та знайомство з новими дослідженнями);
- знання нормативної бази з питань освіти;
- участь у роботі шкільного методичного об`єднання;
- участь у роботі педагогічної ради; - професійні, психологічні та педагогічні знання;
- професійні педагогічні вміння;
- професійні психологічні позиції,установки вчителя,яких вимагає педагогічна професія;
- особистісні якості;
- засвоєння та поглиблення теоритичних знань з актуальних питань освіти.
Кожен урок має сіяти в дитячих душах Добро та Красу, формувати людяне в Людині. У своїй роботі завжди беру до уваги настанови відомих педагогів: В. Сухомлинського, Ш. Амонашвілі, В. Шаталова, С. Ілюїна, С. Лисенкової та ін., у роботах яких було застосовано та розвинуто на практиці елементи інтерактивного навчання.
На кожному уроці намагаюся створити такі умови навчання, за яких би кожен учень успішно навчався, розвивав свій інтелект і був готовим до творчої самореалізації. Усю свою роботу я підпорядковую єдиній меті: досягти на уроці бажаного результату шляхом зацікавлення учнів навчальним матеріалом, щоб на кінець уроку дитина раділа від власних успіхів і відчувала інтелектуальну спроможність. Уся робота на уроці повинна зацікавити різноманітними формами навчальної діяльності. Використовуючи інтерактивні методи навчання, помітила, як діти активно змагаються, спілкуються між собою, кожен намагається довести свою думку, водночас погоджуються із думками товаришів або корегують їх. Таким чином діти вчаться працювати в групі, формується дитячий коллектив, розвиваються комунікативно-мовленнєві здібності учнів.
Вчитель початкових класів має бути продовжувачем справи батьків, які є першими вихователями дитини. Володіти професійними знаннями та уміннями, бути обізнаними  з віковими та інвідуальними особливостями розвитку молодшого школяра, специфікою формування творчої особистості. Вчитель початкових класів має виправдати велике довір`я суспільства і насамперед сподівання батьків.
Діти приймають активну участь у шкільних, районних і Міжнародних конкурсах «Колосок-осінній», «Кенгуру», «Знавці української мови».
Серед В., Вороняну Н., Онісієв В., Назаренко Д. стали призерами Міжнародного природничого інтерактивного конкурсу «Колосок-осінній» і отримали сертифікати «Золотий колосок» (2013 р.)
Назаренко Діана булла учасницею районного (ІІ етапу) ХІІІ Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика і зайняли ІІ місце. (2012 р.)
В очах своїх учнів я бачу живі вогники щирості, зацікавленості, доброти і радості від досягнутих успіхів, від пізнання навколишнього світу. Вірю, що зростуть ці школярики розумними, кмітливими, здібними, активними. Впевнена, що вони стануть гідними дочками і синами своєї Батьківщини.
Бібліографія
1.Ушинський К.Д.  Твори: В 6 тт. - Т.1. - К.: Рад. шк., 1954. 452 с.
2. Ушинський К.Д.  Твори: В 6 тт. - Т.2. - К.: Рад. шк., 1954. 404 с.

2 коментарі:

  1. Мала нагоду побувати на Вашому уроці в першому класі. Було цікаво спостерігати за тим, з яким задоволенням з Вами працюють діти, як охоче вони спілкуються з учителем та однолітками, яким вогником радості та захоплення горять їхні оченята. Ви, дійсно, можете захопити учнівську аудиторію. Щиро за це Вам вдячна, Любов Валентинівно! Творчості й наснаги на майбутнє!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за високу оцінку моєї роботи.

    ВідповістиВидалити