понеділок, 15 грудня 2014 р.

МОТИВАЦІЯ ЯК КОМПОНЕНТ СТРУКТУРИ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ



У цій статті автор ділиться своїми думками з приводу того, як зацікавити учнів фізичною культурою і спортом, як сформувати внутрішню мотивацію, що спонукає школярів до діяльності на уроці.

У найзагальнішому розумінні мотив – це те, що визначає, стимулює, збуджує людину до здійснення певної дії. Мотив – це внутрішня рушійна сила, що спонукає людину до діяльності. Мотиви перебувають в залежності від зовнішніх спонук, які сприяють або не сприяють здійсненню активної діяльності. Спонуками до діяльності можуть бути матеріальні, духовні та культурні потреби, які в свою чергу породжують інтереси, тобто спрямованість особистості на певні об’єкти з метою пізнати їх, оволодіти ними. Мотивація діяльності буває близька (здійснити бажане і найближчим часом) та віддалена (здійснення бажаного планується на тривалий час). Розрізняють мотиви і за рівнем усвідомлення. Бувають яскраво й чітко усвідомлювані мотиви, але в багатьох випадках діють неусвідомлені спонуки. Проте незалежно від міри усвідомлення мотив є вирішальним чинником у досягненні мети. Мета – це те, до чого прагне людина, для чого вона працює, за що вона бореться, чого хоче досягти у своїй діяльності.
Одним із провідних компонентів навчальної мотивації є інтерес. Необхідною умовою формування інтересу до уроків фізичної культури є надання учням можливості показати свої можливості та здібності. Чим активніші методи навчання, тим легше зацікавити учнів. Цікавою для них є та робота, котра вимагає постійного напруження. Легкі завдання не викликають інтересу. Подолання труднощів навчальної діяльності – важлива умова виникнення інтересу до неї. Проте трудність навчального матеріалу приводить до підвищення інтересу лише тоді, коли ця трудність посильна і її можна подолати. У протилежному випадку інтерес швидко падає. Отже, початком виконання будь-якої фізичної вправи є усвідомлення мети і здатність учня відповісти на запитання: "для чого?", "з якою метою я це роблю?". Вивчаючи мотиви, які спонукають учнів займатися фізичною культурою, я з‘ясував, що у кожного учня різняться цілі і завдання на шляху до  мети, або зовсім відсутній інтерес до вивчення незнайомих рухів, на яких будуть базуватися рухливі якості. Згадуючи своє дитинство, юність, свої перші кроки в педагогічній  діяльності, зупиняюсь на думці, що питання залучення дітей до систематичних занять фізичними  вправами,  піклування учнів про збереження свого здоров'я завжди були й будуть актуальними. Зробити крок, або навіть півкроку вперед для вирішення цих проблем, знаходити нові педагогічні методи, засоби і форми  навчання - це і є рішення  самоаналізу своєї педагогічної діяльності  кожного вчителя. Залишається дуже коротке запитання: « Як?»
Без сумніву, основою щодо вирішення проблемних питань завжди буде формування в учнів  внутрішньої мотивації, яка базується на близькій, віддаленій та зовнішній мотиваціях. І в цій ситуації потрібно виходити з аналізу відношення та інтересу до занять фізичною культурою всього учнівського колективу, класу, кожного учня окремо.     
Колектив – суспільна форма об'єднання людей. Що може об'єднати учнівський колектив в сфері фізичного виховання? Одним  із способів є, на  мою думку, запровадження певних  традицій у школі. Традиційні  "Дні здоров'я",  тижні з видів спорту, туристичні походи, походи вихідного дня, першості школи з видів спорту, лапти, "Веселі старти", "Старти надій", "Козацький гарт", велозмагання, "Нумо, хлопці",  "Олімпійські старти", товариські  зустрічі між класами з перетягування канату – це як пори року, які ми чекаємо і до яких готуємось. Якщо такі заходи проводилися три роки підряд, то самі діти будуть задавати питання  щодо їх проведення  в майбутньому. Традиції стимулюють.
Книгу ведення рекордів школи я започаткував в перший рік своєї педагогічної діяльності в 1983 році. За традицією до неї заносяться рекорди школи, які були покращені на офіційних районних, обласних чи республіканських змаганнях. Також кожен бажаючий може покращити результат на загальношкільних змаганнях в присутності всіх учнів школи. Зазвичай, це проводиться після змагань, які проходять в рамках Дня здоровя. По можливості новий рекорд фіксується не тільки суддями й учнями школи, а на  таку подію запрошується попередні рекордсмени з цього виду спорту, які разом з усіма засвідчують новий рекорд  та нагороджують нового  рекордсмена. Найбільш хвилюючим  епізодом спортивного життя школи за останні три роки для мене, мабуть, і для всіх присутніх був момент нагородження, коли  мама (встановлені нею два рекорд протрималися 18 років) нагороджувала свою доньку як нову рекордсменку. До речі, за останні три роки  рекорди школи були покращені  більше десяти разів.
Рекорди, позитивні результати в змаганнях є приємною винагородою за роботу, але не самоціллю. Основне завдання вчителя  повинно  базуватися на роботі по формуванню в учнів потреби до самовдосконалення на шляху фізичного розвитку, надбання знань і вмінь  щодо підтримки та покращення особистого здоров'я.
Урок основна форма навчання  фізичної культури учнів. Урок перша іскра, яка може запалити полум'я  інтересу до занять фізичними вправами або навпаки. І в цьому випадку основною складовою для розвитку мотивацій до занять фізичною культурою, набуття  учнями  знань, умінь та навичок  є вчитель. Його професійна діяльність,методичні знання, пошукова робота є підсумком результативності зусиль, направлених на  виконання поставлених задач.
Застосування знань про фізіологічні та психологічні вікові характеристики один із компонентів успішної педагогічної діяльності при диференційному підході до навчання. При проведені уроку мої особисті зусилля направлені на те, щоб кожен учень, незалежно від його фізичної підготовки, відчув себе переможцем, котрий зробив ще один переможний крок  на шляху до самовдосконалення. Створення  "ситуації успіху" дає змогу учневі повірити в себе. Його результат або швидкість вивчення елементів техніки руху порівнюється не з кращими учнями, а з власним результатом, тобто, перемогою над собою. З таких невеличких "пазлів" складається віра в себе, у свої можливості, а ще і потреба долання шляху до своєї мети. При груповому  методі учнів розподіляю з урахуванням фізичної  підготовки. Завдання, отримані кожною групою, повинні бути не легкими, але можливими до виконання. Роботу в групах розпочинають виконувати при повному розумінні і усвідомленні поставлених завдань. Контроль за виконанням  завдання покладається на кожного учасника групи. Щоб завдання приносили задоволення, розвивали та стабілізували інтерес до уроків фізичного виховання, покращували  результативність удосконалення рухливих якостей було виготовлено та впроваджено  нестандартне обладнання та тренажери. У своїй роботі я використовую різні тренажери по удосконаленню швидкості (парашут, електронний фіксатор частоти, резинові еспандери), сили (різноінвентарний рукохід, нестандартні перекладини, тренажери для різних груп м'язів, дошка на колесах, яка з успіхом використовується на веселих стартах та змаганнях "Нумо, хлопці!"), розвитку швидкісно-силових якостей (тренажер електронної фіксації стрибків у висоту з місця, гнучка драбина для серійних стрибків), спритності (тренажер по удосконаленню техніки човникового бігу, тренажери по удосконаленню техніки гри в настільний теніс, підлогова мішень) і ін.. Все це, безумовно, мотивує дітей.
Значну роль в заохочуванні дітей до самовдосконалення відіграє зовнішня мотивація. Це заохочення. Основними видами заохочення є сприяння, допомога, довіра вчителя, похвала, схвалення, усна подяка, подяка в наказі по школі, похвальна грамота, почесні доручення, лист подяка батькам, фотографії на дошках пошани, публікації в газетах тощо. Заохочення позитивно впливає лише тоді, коли воно є адекватним, публічним і своєчасним. У нашій школі традиційно повідомляється про всі спортивні успіхи в шкільній газеті "Перерва", районній газеті, нагородження переможців здійснюється на загальношкільних лінійках, підсумкові результати року висвітлюються у  виступах директора школи перед односельчанами на загальношкільних святах. Батьки учнів та вчителі не тільки знають про спортивні досягнення, а й беруть активну участь у проведенні спортивних заходів, стимулюючи своїх дітей і вихованців до систематичних занять фізичною культурою, підтримуючи їхні прагнення до самовдосконалення.

5 коментарів:

  1. Дякую за дуже цікавий матеріал! Ідея про книгу рекордів школи є цінною для молодих спеціалістів вчителів фізичного виховання. Також цілком з Вами погоджуюсь про політику заохочення.

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за цікавий та повчальний матеріал. Особливо мене зацікавила книга рекордів -стимул та заохочення для кожного учня в досягненні успіхів .Ваші нестандартні підходи до уроків запалюють інтерес дітей до уроків і отримання високих результатів. Успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити
  3. Дуже змістовна стаття. Я, прийшовши працювати у школу, мав змогу ознайомитись з Вашими методиками, які повсякденно використовую в своїй практиці роботи з учнями . Це і нестандартне обладнання і методи заохочування і різноманітні змагання. Дякую Вам за зроблену колосальну роботу у розвитку фізкультури і спорту серед учнів. Ваш приклад повинен бути взірцем для молодих педагогів нашої спеціальності, яким він став для мене.

    ВідповістиВидалити
  4. Я завжди відмічав високий професіоналізм, методичний і фаховий в майстерності Віктора Михайловича. Завжди і повсякчас ставлю в приклад всім педагогам району, що найвища майстерність педагога - це майстерність спілкування, і донесення своїх знань і умінь, а також практичних здобутків до дітей та колег. Віктор Михайлович майстерно володіє методом стимулювання праці дітей, і завдяки цьому він має високі досягнення своїх вихованців.

    ВідповістиВидалити
  5. Віктор Михайлович в своїй праці завжди знаходить ті ключики та підходи до дітей і до свого предмету, які нажаль не всі за багато років своєї праці можуть знайти. Завжди виділяється серед нас, вчителів району, не тільки своїм професіоналізмом, а й манерою спілкування та вмінням зацікавити свого учня. Успіхів Вам та міцного здоров’я!

    ВідповістиВидалити