Розвиток професійної
компетентності вчителів, створення умов для становлення творчо мислячої
особистості учня - проблема, що має великий вплив на успішне функціонування школи.
Проблема професійної компетентності вчителя розглядається як одна з центральних у
психолого-педагогічних дослідженнях.
У педагогічній
науці поняття "професійна компетентність" сприймається як: сукупність
знань і умінь, визначальних результативність праці; обсяг навичок виконання
завдання; комбінація особистісних якостей і властивостей; комплекс знань і
професійно значимих особистісних якостей; єдність теоретичної і практичної
готовності до праці; здатність здійснювати складні види діянь.
Професійна компетенція педагога у
тому полягає, що він, спираючись на спроможності
дитини, знаходить адекватні способи підтримання його прагнення успішно вийти з
проблеми. Розуміючи сильні й слабкі сторони дитини, допомагає йому взяти за
основу свої сили та доповнює його там, де школяр сам не може впоратися.
Взаємодія полягає в можливості спільно вирішити проблему. У «Критеріях
оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти»
компетентність визначається «як загальна здатність, яка базується на знаннях,
уміннях, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню». Компетентнісний
підхід, за Т. Сорочан, означає переорієнтацію з процесу на результат у
діяльнісному вимірі, вміння не тільки оперувати знаннями, а й змінюватися і
пристосовуватися до нових потреб ринку праці, управляти інформацією, активно
діяти, швидко приймати рішення, навчатись протягом життя. Отже, можемо зробити висновок, що компетентність
людини - це певним чином структуровані набори знань, умінь, навичок і
стосунків, які набуваються у процесі навчання.
Сучасна школа потребує вчителя
нового типу, який володіє високою фаховою кваліфікацією та професійною
культурою, здатний об’єктивно осмислювати педагогічні явища і факти, критично оцінювати
й творчо перетворювати педагогічну дійсність. Це пов’язано із проблемами
саморозвитку особистості та творчою самореалізацією педагога, новими
концептуальними підходами до реформування загальної середньої освіти.
Відповідно до Закону України «Про
загальну середню освіту» і «Державного стандарту початкової загальної освіти»,
що передбачає реалізацію принципів індивідуалізації та гуманізації освіти,
формування компетентності учня як загальної здатності до суспільної діяльності
на основі знань, досвіду системи цінностей, здібностей, добутих у процесі
навчання.
Компетентнісний підхід у навчанні іноземних
мов досить новий, але, у разі його успішної реалізації, може стати засобом
забезпечення учнів корисними знаннями, необхідними для успішного досягнення цілей
у реальних життєвих умовах. Учитель іноземної мови повинен
успішно виконувати свою роботу, повинен мати загальні та спеціальні здібності.
Загальні здібності – це такі, які визначають високі результати в будь-якій
діяльності людей, а до спеціальних належать ті, від яких залежить успіх саме
педагогічної діяльності:навчання та виховання дітей. Він повинен бачити та
відчувати, чи розуміє учень матеріал, який вивчається; пояснювати навчальний
матеріал так, щоб забезпечити його розуміння та засвоєння всіма учнями;
будувати навчання з урахуванням індивідуальності учнів; формувати в них
потрібну мотивацію та структуру навчальної діяльності.
До особливості педагога ставиться
багато вимог. Вчитель повинен бути ерудований, любити дітей, свою роботу, мати
високий рівень знань з тієї галузі, у якій він навчає дітей. Високо розвинений
інтелект, професійне володіння різними методами навчання та виховання дітей.
Справжній учитель повинен пам’ятати, що основним і кінцевим результатом
педагогічної діяльності є сам учень, розвиток його особистості. Професійну
компетентність учителя складає сума знань, умінь і навичок, на основі яких
формується творчий потенціал учителя, будується його професійна діяльність,
спрямована на розвиток особистості кожного учня. Професійна компетентність
учителя складається з компетенцій – кваліфікаційних характеристик педагога, що
визначають його стиль роботи, спосіб досягнення професійної мети. До них
входять:
-
спеціальна компетентність (забезпечення результативності та якості роботи,
здатність до творчості, конкурентоспроможність на ринку праці);
-
методична компетентність (робота над проблемою, конспекти уроків, методи,
прийоми, форми роботи з різними групами дітей, участь у конкурсах, виступи,
публікації;
-
комунікативно-ситуативна компетентність (моральне задоволення від
спілкування);
-
інформаційно-технологічна (уміння роботи з комп’ютером, використання схем,
діаграм, таблиць, ТЗН);
-
загальнокультурна (інтелігентність, толерантність, повага до себе і
оточуючих);
-
ауто психологічна (уміння бачити недоліки в своїй роботі, прогнозувати
проект власного психологічного розвитку).
Шляхи удосконалення
професійної компетентності учителя:
-
самоосвітня діяльність (курси підвищення кваліфікації, виявлення і
впровадження продуктивних технологій в навчально-виховний процес, рефлексія);
-
відвідування уроків методистів, колег;
-
участь у конкурсах, семінарах, конференціях, дискусіях, творчих мостах,
майстер-класах;
-
створення власної бази кращих сценаріїв уроків, цікавих прийомів, знахідок;
-
творче портфоліо учителя;
-
виконання індивідуальних завдань, оприлюднення власних доробок;
Отже, щоб стати
гарним учителем потрібно мати талант, мистецтво, майстерність, а це 99%
наслідки наполегливої праці. І головне – праці раціональної, що допомагає
запобігти витраті часу і бере з передового досвіду головне, суттєве. Це
стосується також і вчителя іноземної мови. Він повинен зацікавити учнів у
вивченні іноземної мови, викликати в них позитивне ставлення до предмета,
вмотивувати необхідність і значущість володіння іноземною мовою як неповторним
засобом міжкультурного спілкування. Вона має виховувати комунікативні потреби у
пізнанні інших країн і народів, у пошуку друзів не тільки для спілкування, але
й для розв'язання певних проблем власної життєдіяльності.
Щодо уроків німецької мови, які я
викладаю в школі, в 5-9 класах. Намагаюсь вчити учнів виконувати нескладні
творчі вправи і завдання, спрямовані на розвиток креативного мислення, у яких
формуються вміння переносити засвоєний навчальний матеріал в інші ситуації
спілкування, давати оцінку певним явищам і діям. При навчанні дітей спілкуванню
звертаю увагу на
1) психологічний клімат на уроці
Навчальний процес – це
двосторонній процес – «учитель і учень». Є таке прислів’я: «можна привести коня
до водопою, але змусити його пити не можна». Це про освіту. Якщо вчитель бажає
навчити, а учень навчитися, то успіх гарантований. Саме головне, з перших
уроків переконати дітей, що знання німецької мови їм знадобляться вжитті,
зацікавити їх цим предметом. Не приховуючи складності предмета, вселити в них
упевненість, що вивчати іноземну мову й спілкуватись нею під силу кожному, було
б бажання й неухильне виконання трьох основних на мою думку вимог:
а) увага на уроці;
б) систематична робота (а не час
від часу);
в) розкутість при спілкуванні –
можна говорити все, що ти думаєш, якщо навіть твоя думка не збігається з думкою
всього класу і навіть з думкою самого вчителя.
Атмосфера на уроці має бути
комфортною, доброзичливою, над помилками один одного в жодному разі не
сміємося, а виправляємо коректно. У противному випадку, дитина замкнеться й ні
про яке спілкування надалі не може бути й мови. Педагог на уроці – тільки
партнер по спілкуванню, помічник, співробітник, а не диктатор. Стиль
спілкування з дітьми – демократичний. Ніякий авторитаризм не припустимий. Діти
не розкриються перед педагогом – диктатором.
2) Обов’язкове заучування мовних
кліше
Уже з перших уроків діти
знайомляться зі словами, словосполученнями, репліками, фразами, які необхідні
для спілкування. Наприклад такі, як: «По-моєму», «Я згодний», «Я впевнений»,
«Більше того», «Я маю іншу думку», та інші.
3) Чітке знання граматичної
структури мови
Велику увагу приділяю вивченню
граматики, обов’язково на основі порівняльної типології з рідною мовою.
Допомагаю учням розібратися в тому, чим відрізняються й чим схожі основні граматичні категорії цих
мов, будуємо схеми речень.
4) Обов’язкове заучування окремих
слів, словосполучень або граматичних елементів
Хотілося б нам того, чи ні, але
для вироблення вміння спілкуватися іноземною мовою потрібно «зазубрити» певний
матеріал. Наприклад: 3 форми неправильних дієслів (хоча б найпоширеніших, які
найбільш необхідні для розуміння й передачі інформації), іменники, що утворюють
множину не за правилом, суфікси, ступені порівняння прикметників, займенники.
5) Якнайбільше практики в
спілкуванні
На уроках намагаюся створити
якнайбільше ситуацій, при яких в учнів виникала б потреба висловитися. У цьому допомагають рольові
ігри, проведення уроків проектного й інтерактивного навчання. Такі уроки
проходять як свято. Розігруючи певні ролі, діти вчаться відповідно поводитися в
різних ситуаціях, які можуть зустрітися в житті. Вчаться відстоювати свою точку
зору, переконувати, погоджуватися, відмовлятися, робити компліменти й т.п. Велику
увагу приділяю на уроках роботі в групах, парах.
Для здійснення комунікації в усній і письмовій формі необхідне
оволодіння чотирма основними видами мовленнєвої діяльності: аудіюванням,
читанням, говорінням, письмом. Всі ці види діяльності розвиваю на кожному уроці, використовуючи різні форми та
методи: монологічне та діалогічне мовлення (інтерв’ю, бесіда, дискусія),
читання текстів з різноманітними завданнями, написання творів за аналогією,
листів, вивчення віршів, пісень, сприйняття на слух тематичних текстів тощо.
Учні школи кожного
року беруть участь в районній олімпіаді з німецької мови і показують непогані
результати. Неодноразово були також учасниками обласної олімпіади.
Урок іноземної мови
покликаний формувати комунікативну компетенцію у всьому різноманітті її
складових, дозволяти різні цілі навчання, готувати учнів до застосування вмінь
і навичок у реальному спілкуванні. Говорячи про методичний зміст сучасного
уроку, ми постійно повертаємось до необхідності моделювати на уроці реальні
ситуації, які відбивають можливий контекст діяльності учнів і готують їх до
ефективного володіння іноземною мовою.
Нам, вчителям,
потрібно запам’ятати те, що перед тим, як взятися за виховання людини, треба
самому зробитися людиною; треба, щоб у нас самих склався той взірець, який
повинна наслідувати дитина.
Дякую за викладений матеріал. Є чому повчитися, особливо молодому спеціалісту. Миру та добра!
ВідповістиВидалитиЦілком згодна з автором. Дуже гарний матеріал для досвіду. Бажаю успіху!
ВідповістиВидалити