понеділок, 15 грудня 2014 р.

ВИХОВАННЯ ФІЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ




У статті розкриваються аспекти спортивно-ігрової форми організації занять.

 Виховання фізичних здібностей-складний,тривалий педагогічний процес,в основі якого лежить два взаємопов'язаних фактори:біологічний і соціальний. Це процес,ефективність якого значною мірою залежить від вивчення закономірностей вікового природного розвитку сили, витривалості, швидкості, тощо.

Як показують наукові дослідження,однією із закономірностей вікового розвитку фізичних здібностей є нерівномірний його характер, з чітко вираженим, так званим "сенситивними" періодами - періодами формування та найефективнішого удосконалення систем організму,які впливають на кількісний бік рухового апарату.
Знання цих періодів дає можливість на практиці розв'язати важливе питання виховання фізичних здібностей - визначити обсяг навантаження для різних вікових груп дітей і підлітків.
Практикою та науковими дослідженнями доведено, що фізичні здібності, наприклад швидкість найдоцільніше виховувати у молодшому шкільному віці. А от вже після 14-15 років при відсутності спеціального тренування темпи росту швидкості не тільки знижуються,а й стабілізуються. В своїй роботі виховуючи цю здібність (дітей середнього шкільного віку) розвиваю за допомогою вправ швидкісно-силового характеру.
Для цього використовую ігри з прямолінійним бігом,зустрічні естафети,ігри на швидкість реакції. Наприклад ігри: "Біг за викликом", "Шишки,жолуді,горіхи","Хто швидше?".
В іграх-змаганнях діти виконують рухи швидше. Крім того, проведення занять в ігровій формі та у формі змагань дають можливість збільшити обсяг роботи,значно підвищити навантаження та швидкість уроку. Але тут потрібно враховувати й те,що увага дитини дуже обмежена і не можу довго зосереджуватися на одній вправі. Заняття намагаюсь проводити так , щоб учні діставали задоволення від них.
І.М. Сєченов писав,що нерви,наші,побудовані так,що одне й те саме приємне враження,часто повторюючись набридає нам. Один і той самий музичний тон діє неприємно на вуха,якщо він довго тягнеться. Навпаки можна слухати довго й з насолодою переходи з одного тону в інший.
Почуття задоволення, позитивні емоції мають велике значення. За рахунок емоцій підвищується працездатність, а це - один з найефективніших факторів виховання фізичних здібностей дитини. Вплив емоцій на працездатність пов'язаний з тим,що емоційне збудження втягує в активну діяльність ряд важливих підкоркових центрів,які тонізують кору великих півкуль головного мозку,підвищуючи їх активність.
Коли я проводжу заняття спортивно-ігровим методом я не тільки виховую фізичні здібності,в цікавій для дитини формі,а й закріплюю рухові навички здобуті в процесі навчання.
Щоб гра давала дитині насолоду і не набридала їй,одне й те саме завдання можна виконувати в різних варіантах. Наприклад:біг на коротку дистанцію (30 метрів). Клас розподіляю на декілька груп,наприклад на три команди ,приблизно,рівних за силами. Бажано,щоб кожна команда мала свою назву. Стежу за правильністю виконання. Після проведення кожної ігрової вправи нагороджую очками команди. Учні виконують біг з різних положень:
а) положення спиною вперед
б) положення низького старту
в) положення високого старту
Регулювати навантаження під час проведення спортивно-ігровим методом можна за допомогою таких прийомів:
1) Розподіл класу на більшу,або меншу кількість команд.
2) Збільшення,або зменшення дистанції при виконанні тих чи інших фізичних вправ.
3) Збільшення,або зменшення кількості перешкод.
Найбільшого ефекту при проведенні занять спортивно-ігровим методом можна досягти,коли в команді не більше 7-8 учнів. Якщо фізична підготовка учнів недостатня,то можна збільшити кількість учнів у командах. Більшість уроків фізичної культури проводжу на свіжому повітрі. Така форма занять моє велике загартовуюче значення.
Література
1. Л.В. Волков "Методика виховання фізичних здібностей учнів" м. Київ "Радянська школа" 1980 рік

1 коментар:

  1. Валентина Григорівна взяла за основу ігровий метод, який дає можливість залучити майже всіх одночасно учнів до ігрової діяльності під час уроку. Вірно сказано, що «Коли дитина бігає і грається то значить їй здоров’я посміхається». В грі дитина не тільки отримує насолоду, а й розкривається. Успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити