вівторок, 16 грудня 2014 р.

ТВОРЧА РОБОТА НА УРОКАХ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО ВИВЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ

У виступі обговорюється проблема залучення учнів до читання та їх зацікавлення предметом через креативні творчі завдання, які виконуються протягом навчального року.
Головна мета вивчення предмета «Світова література» в загальноосвітній школі – прилучення учнів до здобутків світової літератури і культури, розвиток творчої особистості (читача), формування в неї гуманістичного світогляду, високої моралі, естетичних смаків, а також якостей громадянина України, який усвідомлює свою належність до світової спільноти. [2; с. 3]
Розвиток науково-технічного прогресу все більше і більше віддаляє сучасне людство від давно знайомих методів збору та передачі інформації. Хорошим прикладом є «відмирання» друкованих ЗМІ та заміна їх електронними. Наші учні так само швидко прощаються і з книгою. На жаль, відсоток читаючої молоді з кожним роком зменшується, адже так просто увімкнути Інтернет і знайти в інформаційній павутині відповіді на всі питання.
То як залучити учнів до читання? Зацікавити їх, познайомити з чарівним світом книги? У своїй роботі намагаємося використовувати не лише новітні методи навчання, а й поєднувати вже відоме з цікавим. Саме тому ми часто даємо учням завдання, які покликані розвивати їх креативність.
Література – це вже синонім творчості. Письменник чи поет силою своєї творчої уяви створює цілий художній світ, наповнений образами та героями. Цей світ оживає на сторінках твору, а читач поринає у світ пригод та подій. Після знайомства з художнім твором важливо вислухати думку учнів, дати можливість обмінятись враженнями, що виникли під час читання. Треба дозволити школярам вільно розмірковувати, робити припущення. Коли діти повірять, що їхні думки цінні, а те , що вони думають і говорять, є важливим не тільки для них самих, а кожному з них дозволено сказати: «Я так думаю» -- вони зможуть повністю включитися у творчу атмосферу уроку.
Щоб стимулювати активність та зацікавленість учнів, використовуємо такі методи і прийоми розвитку творчого інтересу:
 - метод дослідження;
 - ігровий метод;
 - проектна технологія;
 - «мозковий штурм».
На уроках світової літератури користуємося  такими  форми, як рольові ігри, захист проекту групою, вікторини, інсценування,  інтерв’ю з персонажами, лист до улюбленого героя, збірки  сенканів,  словесне малювання, переказ уривку від імені вигаданого персонажу, малюнки до творів та створення електронних презентацій. Для учнів це прекрасна можливість реалізувати свої творчі здібності, набути досвіду власної діяльності. Щоб творча  людина сформувалась, важливо враховувати вікові особливості учнів, використовувати  різні  засоби, підходи до учнів, систематично розв’язувати на уроці різні  творчі  завдання,залучати до роботи всіх учнів, креативно підходити  до вивчення творів.
Важливе місце серед багатьох завдань належить методу проектів. Це така система навчання, в якій використовується принцип рефлексії, партнерства, неординарність, толерантність та креативність. Учні вчаться визначати мету діяльності, планувати, робити висновки, узагальнювати, представляти результати, реалізовувати свої можливості, досліджувати зібраний матеріал.
Досвід роботи переконливо доводить ефективність впровадження методу проектів на уроках літератури. В 11 класі можна запропонувати довгостроковий проект «Срібне століття російської поезії». Учні об’єднуються у 8 груп, отримують завдання – дослідити творчість одного з поетів срібного століття. Під час підсумкового уроку учні сидять за окремими столами, на столах розміщені таблички з іменами поетів: О. Блок; М. Гумільов; С. Єсєнін; В. Маяковський; О. Мандельштам; М. Цвєтаєва; Б. Пастернак; А. Ахматова. У групі один із учнів – це літературознавець, другий – поет (читає виразно вірш напам’ять), третій – режисер (готує електронну презентацію) .Також може бути фотограф та ілюстратор, і т. д.
Прикладом того, що метод проектів посідає чільне місце на уроках світової літератури є проект п’ятикласників «Шоколадна газета», створений  після знайомства з казкою Роалда Дала «Чарлі та шоколадна фабрика». Школярі обєдналися в групи ілюстраторів, дописувачів та редакторів. Кожен учень міг реалізувати себе, виконуючи своє завдання, проявити свої творчі здібності. А після знайомства із «Островом скарбів» Стівенсона учні 6 класу вирішили створити «Піратську газету», у якій зібрано багато цікавого про «джентльменів фортуни». Засобом, що підвищує інтерес до читання, також є перегляд та обговорення уривків з кінофільму, створеного за мотивами того чи іншого твору.
Також у 6 класі діти вивчають «Різдвяну пісню в прозі» Чарльза Діккенса. Після обговорення твору, коли діти доторкнулися до крижаного серця Скруджа, зрозуміли, яким був і яким став герой після зустрічі з Духами, просимо учнів у  «Листах до Скруджа» поділитися своїми думками про сенс життя, проаналізувати, що герой втратив у житті (дружбу, кохання, повагу, любов до людей, рідних, сім’ю). Працюючи над своїми роботами, діти намагаються передати свої враження і відчуття ще і у формі малюнків. Ці малюнки символізують Скруджа-скнару, його пристрасть до грошей, ворожість та ненависть.
Щоб зацікавити школярів твором, викликати до нього інтерес, на уроках звертаємось до між предметних зв’язків. Тісно пов’язана література із музичним та  образотворчим мистецтвом, іноземними мовами, географією. Знайомство з письменником чи поетом починаємо із подорожі до країни, де  він народився Так виник проект «Подорож до…», який знайомить учнів з географічним положенням країни, державною символікою, традиціями, символами країни, кухнею, цікавими фактами, видатними особами. Заочна подорож викликає інтерес до автора, спонукає до подальшого знайомства з твором. Наприклад, урок у 6 класі за творчістю Мацуо Басьо підготовлено за методом проектної технології. «Подорож до Японії» включала в себе інформацію про географічне положення Японії, символіку, релігії, садово-парковий ландшафт, ікебану та бонсай, чайну церемонію, бойові мистецтва, поезію та символи поезії. Але осягнути  такі  глибокі філософські вірші-хоку буває дуже важко учням 6 класу. Прихований зміст не завжди легко зрозуміти. Потрібно бути не просто уважним читачем, а ще й уміти бачити велике у малому. Створення малюнків до хоку допомагають учням розкрити тему вірша, почути голос поета.
Поетичну мову школярі сприймають дещо важче, аніж прозову. Тому для активізації уваги до віршів доцільно зіставляти переклади, переспіви іншими мовами, якими володіють учні. Цікаві результати роботи зі словом отримані при вивченні поезії. Учням було запропоновано перекласти на російську та українську мови невеличкий за обсягом вірш І. Сандберг «Туман» -- «The fog». Переклад може бути вільним, художнім.

The fog comes
On little cat feet,
It sits looking
Over harbour and city,
And then moves on. [1; с. 51]

*****
На маленьких и мягких ножках
Туман крадется словно кошка.
Он город, гавань созерцает
И пеленой их накрывает.

*****
На маленьких мяких ніжках
Туман крадеться наче кішка.
Розвішане тонке намисто
Прозоре, ніжне над всім містом.
А туманець всіх огортає
І знов  далеко вирушає.

З даних перекладів видно, що в учениці розвинене поетичне почуття, вміння відчувати прекрасне.
Який би урок ми не проводили, яких би дітей не навчали, основною метою залишається духовне виховання дитини,розширення його кругозору,розвиток естетичних та творчих навичок, тобто формування особистості, здатної адаптуватися в сучасному житті.
Список використаної літератури

1. Миропольська Н. Є. «Вслухаючись у слово» : Посібник для вчителя – К.  «Радянська школа», 1989. – 195 с.
2. Таранік-Ткачук К. В.Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою: Світова література. 5-9 класи – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 80 с.

9 коментарів:

  1. Так, літераратура - це творчість. Цікаво, актуально. Творчої наснаги у вашій роботі, колеги

    ВідповістиВидалити
  2. Призначення словесника навчити учнів читати та аналізувати твори світової літератури. І, на мою думку, саме такі форми роботи допомагають розвитку читацьких вмінь, уяви та мислення . Творчих здобутків Вам!!! З повагою Федорова Г.І.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Приємно, що наша стаття, можливо, допоможе в роботі словесника.Дякуємо!

      Видалити
  3. Хто у працю виснажливу втілює думку,
    І до учнів несе її подих живий,
    Той дає їм освіту такого ґатунку,
    Що відкриє дорогу до здійснення мрій.
    ​ Шановні колеги, творчого натхнення Вам і Вашим учням!

    ВідповістиВидалити
  4. Вітаю учасників конференції! Горда, що Ви долучилися до цієї , на мій погляд, цікавої форми спілкування. Цілком поділяю Ваші думки стосовно даної проблеми. Зацікавити учнів до читання друкованої продукції в умовах сьогодення справді дуже важко. Технології, що використовуєте Ви у своїй роботі, спонукають учнів до читання, викликають посилений інтерес до літератури.
    «Заохочуйте бажання дітей до оновлення, якщо Ви хочете виховати в них риси нової людини». Ш.Амонашвілі.
    Так тримати!Успіхів Вам, шановні колеги!

    ВідповістиВидалити
  5. Дякуємо за коментар!Приємно ,що до нашого матеріалу ви не залишилися байдужими .Будемо й далі працювати та розвивати напрямки цієї цікавої теми!

    ВідповістиВидалити
  6. Сьогодні вчитель літератури знаходиться в умовах, коли він повинен бути дослідником, винахідником і творцем. Якщо ти справжній учитель, то постійно повинен бути на скрижалях сьогодення, навчаючись - навчати, досягати поставленої мети. А вона у нас одна: постійне вдосконалення. Шановні колеги! Не зупиняйтесь на досягнутому, нових вершин, талановитих та творчих учнів, удосконалюйте педагогічу майстеність.Успіху Вам!!!

    ВідповістиВидалити
  7. В ногу з часом, з вимогами творчо і сучасно!

    ВідповістиВидалити