понеділок, 15 грудня 2014 р.

НЕСТАНДАРТНІ ФОРМИ РОБОТИ З УЧНЯМИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ЯК ЗАПОРУКА ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ



У даній роботі описано нестандартні форми роботи з учнями початкових класів, які найчастіше використовуються у педагогічній діяльності вчителя. Ці форми роботи допомагають розвивати творчість, образну уяву, вчать дітей молодшого шкільного віку аналізувати і робити висновки


Якщо ви вдало виберете професію
                                   і вкладете в неї всю свою працю,
                                   то щастя саме відшукає вас.
                                                             К.Д. Ушинський
 Я вдало вибрала професію вчителя початкових класів і вже 27 років працюю на цій посаді в Мар’янівській ЗШ І-ІІІ ст.
 Сучасна школа – це школа самореалізації. Своє завдання я вбачаю в організації безперервного процесу навчання та розвитку учнів, тому у роботі зі своїми вихованцями  головним вважаю не механічне передавання і засвоєння знань, а діяльність, що сприяє розвитку дитини.
Ні для кого з моїх колег не секрет, що ми щорічно бідніємо на учнів творчо мислячих. Не останню роль у цьому, на мою думку, зіграло використання сучасних технологій: телефонів, планшетів, гаджетів у дітей вдома.
 Перше, щоб хотіла порадити своїм колегам ,– це кожний  робочий день у школі розпочинати з ранкової зустрічі. Вправи для цього є дуже різні.
Наприклад: „ Передай іграшку”.
Учні стають у коло, передають по черзі іграшку і висловлюють своє побажання другові на весь день. Ще дуже хороша вправа: „ Що тобі скаже лялька?”
 Діти дивляться в очі ляльці і розповідають про свої проблеми.  Лялька „уважно слухає”, а в той час на душі добре і легко. Ранкові зустрічі дають позитивний заряд  на весь робочий день і учням, і вчителю.
 Щоб розвивати творчі здібності своїх учнів,  я дуже часто використовую нестандартні форми проведення уроків.
 На читанні  це „Уроки – сюжетні замальовки”, „Урок – міні – театр”
Заздалегідь  попереджаю учнів про такий урок, тому що тут потрібна певна підготовка щодо малювання сюжетів і епізодів з творів. Учні до уроку готують чистий аркуш, фарби. Цей урок дуже чітко допомагає мені виявити, як учень сприйняв той чи інший опрацьований твір. Використані яскраві чи сумні фарби відображають в дітей до почутого. Наприклад, читаючи і обговорюючи текст В.О. Сухомлинського „Цибуля й Хризантема”, діти відобразили задавачливу і пихату квітку, яка принижувала таку корисну і необхідну цибулину. Тому цибуля була намальована велика, запашна і яскраво-зелена.
 На уроках з української  мови чи основ здоров’я проводжу уроки-дискусії. Даний вид уроку використовую після вивчення певної теми чи розділу програми. Учням заздалегідь повідомляю тему дискусії.
Наприклад, на уроці-дискусії з основ здоров’я „Їжа шкідлива і корисна” учні провели велику підготовчу роботу, адже відкривали сільпо у с. Мар’янівка.
 Виготовили цінники, обладнали вітрину з продуктами, ділили продукти на шкідливі і корисні для організму.
 Чітко підвели підсумок діти самі, що правильне харчування, корисні продукти є основою здоров’я людини.
 Обов’язково вивішую правила культури спілкування:
1.                Говорити по черзі, а не всім водночас.
2.                Не перебивати того, хто говорить.
3.                Критикувати ідеї, а не особу, котра їх висловила.
4.                Поважати висловлені думки.
Творча лабораторія.
  У своїй педагогічній діяльності не забуваю і  про мнемотехніку. Я вважаю, що опора на емоційність, образність, власний досвід - це найкращий шлях до розвитку творчої особистості. При вивченні матеріалу кожна дитина може уявити образ, у неї виникнуть спогади і приємні емоції.
Наприклад, на уроках з розвитку усного і писемного мовлення перед складанням твору-опису проводжу гру „Уяви себе”. Кожний урок розпочинаю з гри. Закрийте очі і уявіть себе легенькою хмаринкою, першим весняним проліском, лісовим струмочком чи білою пухнастою сніжинкою. Потім ставлю запитання:
-                    У які кольори ви прибрались?
-                    Що навкруги бачите?
-                    Що чуєте?
-                    З ким дружбу ведете?
-                    Кого боїтеся?
-                    Про що мрієте?
-                    Що любите?
Після таких вправ при складанні твору-опису діти внутрішньо і зовнішньо відчувають стан того чи іншого об’єкта. Чи це тремтячий осінній листок, чи сумні берізки у шкільному сквері, чи плакучі верби над річкою Вись.
Чим ефективне для мене володіння мнемотехнікою?
Діти вміють аналізувати, виділяти головне, а це щоразу піднімає дитину на 1 щабель вище.
Я давно зробила висновок: чим вищий рівень знань, тим складніше проблемне завдання треба давати учням.
Наприклад, виступити в ролі журналіста і взяти в мами інтерв’ю на тему: „Ким ти хочеш мене бачити, мамо?” або „Сучасна мама - яка вона?”
 Якщо у дитини виникає „Чому?”, значить в неї є прагнення до розвитку, до творчості. Значить, попереду ще велика і клопітка робота.
 Останні роки все частіше переконуюся, що потенціал творчих дітей зменшується у зв’язку з тим, що багато батьків  байдужих до своїх дітей. Тому зараз переді мною  як і перед моїми колегами існує дилема - шукати нестандартні форми роботи не тільки з учнями, а ще й з батьками. Досить детально опрацювала і взяла багато для себе із посібника бібліотеки „Шкільний світ” – „Робота з батьками молодших школярів” І що цікаво, що сучасні молоді батьки все менше і менше переймаються проблемами своїх дітей у школі,  тому, набравши новий колектив первачків, дуже ретельно вивчаю їхні сім’ї: склад, співвідношення поколінь у родині, матеріальний добробут.
 Зазвичай це займає до 1-1,5 року, щоб батьки довіряли вчителю своєї дитини.
 Нестандартних форм роботи дуже багато: збори-знайомство, збори-тренінги, збори-практикуми. На таких зборах завжди прошу допомоги у батьків щодо тих чи інших проблем їхньої дитини; щоб не пропустили моменту, коли досягнуто перших успіхів; не підказую їхнім дітям готового рішення, а вказую на можливі шляхи до їх вирішення.
 Виховання - це наступність дії, тому я вимоглива, але добра
Література:
1)    Збірник : «Бібліотека «Шкільного світу»» , стаття «Робота з батьками молодших школярів» , 2008 р.
2)    Л. Мазуренко «Формування навичок здорового способу життя у молодших школярів», ж-л «Початкова школа»
3)    «Сучасний урок у початковій школі» , Харків, видавнича група «Основа», 2007 р.
4)    В. О. Сухомлинський «Школа під голубим небом», Київ, «Освіта», 1991 р.
5)    О. Пометун «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання» Київ, «АСК», 2006 р.

3 коментарі:

  1. Дуже цінний матеріал з власного досвіду роботи. Є чому повчитись молодим колегам. Дякую за статтю. Творчості в подальшому!

    ВідповістиВидалити
  2. Дійсно, цікавий досвід роботи. Ви - справжній творчий вчитель, успіхів і творчої наснаги!

    ВідповістиВидалити
  3. Завжди актуальна тема. Цікавий та творчий підхід до роботи. Бажаю натхнення та творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити