вівторок, 16 грудня 2014 р.

РОЗВИТОК ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОСВІТЯН РАЙОНУ



У статті висвітлюється діяльність роботи районного методичного кабінету щодо розвитку творчого потенціалу освітян району.
   Критерієм професійної компетентності педагога визнається суспільна значимість результатів праці фахівця, його авторитет, соціальний статус у конкретному виді діяльності, а також професійна готовність до змін, соціально-педагогічна ерудиція, здатність оперувати інформацією, готовність до постійного самонавчання та саморозвитку, комунікабельність та емоційна стабільність, здатність до прийняття рішень та організації, відкритість. Рівень професійної майстерності вчителя, керівника школи зумовлюється їх здатністю до творчо-пошукової роботи, ставленням до самоосвіти і саморозвитку, відкритістю до інновацій. Тож вчителю сьогодення необхідна постійна, клопітка, інколи зовсім нелегка робота, щоби бути сучасним та мати результати діяльності. А продемонструвати свої вміння, результативність, творчість можна різними способами.
У сучасних умовах розвитку освіти в Україні важливого значення набула система науково-методичної роботи, головною метою якої є надання реальної, дієвої допомоги у формуванні професійної майстерності, активізації науково-творчого потенціалу кожного вчителя.
Діяльність районного методичного кабінету, робота районних методичних об’єднань, усіх форм методичної роботи сприяє становленню учителя, мотивації освітньої діяльності, його творчого росту, впевненості, популяризації праці та всебічному навчанню. За останні роки, враховуючи вимоги часу, інноваційні процеси, запровадження та поширення комп’ютерних технологій у районі відбулися зміни при плануванні методичних форм роботи.
Другий рік роботи реалізуємо проблему «Формування компетентної творчої особистості педагогічного працівника – необхідна умова підвищення якості освітнього процесу».
Щороку працюють близько 30 районних методичних об’єднань, 10 творчих груп та творчих лабораторій, 12 шкіл, 10 майстер-класів та динамічні групи.
Підвищенню професійної майстерності сприяють щорічні семінари, практики слухачів курсів КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського». Лише за минулий навчальний рік їх було проведено 5. Обласний постійно діючий семінар методистів методичних кабінетів (центрів), спеціалістів відділів освіти з проблеми «Плекання бібліотекаря-майстра: науково-методичне забезпечення» (Оникіївська ЗШ І-ІІІ ст., серпень 2013 р.), практика слухачів курсів підвищення кваліфікації КЗ «КОІППО» вчителів фізичного виховання (Марянівська ЗШ І-ІІІ ст., жовтень 2013 р.), вчителів світової літератури (Маловисківська ЗШ № 3 І-ІІІ ст., листопад 2013 р.), вчителів української мови та літератури (Маловисківська гімназія, березень 2014 р.), регіональний науково-практичний семінар вчителів хімії, біології та географії з проблеми «Використання сучасних технологій навчання в процесі викладання природничих дисциплін».
Важливою формою методичної роботи з учителями є проведення системи заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу вчителя через участь у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». Із року в рік даний конкурс проходить змістовно, творчо, інноваційно.
Вперше минулого року проведено районний етап Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека».
Також щорічно увага районного методичного кабінету приділяється і роботі з молодими спеціалістами. Постійно діють школи молодих учителів, у рамках Тижня молодого спеціаліста, що традиційно проходить у березні місяці проводяться круглі столи, наприклад цього року на тему «Ідеї, що живлять розум і серце». У таких заходах беруть участь вчителі району, які атестуються на встановлення кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії» та встановлюють або підтверджують педагогічне звання «вчитель-методист», а також молоді спеціалісти, які тільки розпочинають свою педагогічну діяльність. Також щорічно проводиться районний конкурс для молодих учителів «Учитель – це поклик душі». Даний конкурс проводиться з метою підтримки молодих, талановитих педагогів у їхніх перших педагогічних здобутках, ознайомлення з новими інтерактивними формами навчання та виховання, що їх застосовують учителі в своїй роботі, створення умов, за яких вчителі зможуть обмінятися власним досвідом, визначення найкращих молодих учителів. Цього року конкурс проходив у рамках відзначення значимих подій для нашої країни, області, це і 75-річниця створення Кіровоградської області, 95-річниця від дня народження видатного педагога-земляка Івана Гуровича Ткаченка та 200-річниця від дня народження Тараса Григоровича Шевченка.
Значна увага районного методичного кабінету звертається і на роботу з обдарованими дітьми.
Тож цього навчального року проведено III районну краєзнавчу конференцію учнівської молоді «Люди нашого краю», яку підготували та провели вихованці науково-дослідницького учнівського об’єднання «Історичне та географічне краєзнавство» керівник - Шарко Оксана Анатоліївна (методист Паливода О.Л.). У рамках відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Григоровича Шевченка районним методичним кабінетом організовано літературно-мистецьку акцію «Дзвенять Кобзареві струни» (методист Романич Н.В.), яка включала перегляд тематичної виставки «Іду з дитинства до Тараса» та захист літературних досліджень «Ми-нащадки Кобзаря». У рамках відзначення 95 – річниці з Дня Соборності було організовано та проведено районну учнівську конференцію «День Соборності: історія та сучасність» (методист Паливода О.Л.). Зі своїми повідомленнями, проектами, дослідженнями присутніх на конференції познайомили старшокласники навчальних закладів району. Цікавою, незвичною формою роботи є щорічне проведення фізико-математичного марафону для знавців математичних дисциплін. Минулого року вперше для знавців творів світової літератури проведено літературний фестиваль «Пурпурові вітрила». Для розвитку дитячої творчості проходить і щорічний творчий конкурс «Дзвіночок».
У системі роботи учителя чільне місце займають питання інформатизації педагогічного процесу, відпрацювання інформаційно-комунікативних технологій, комп’ютерної підтримки викладання базових дисциплін, інформаційно-комунікативна підготовка.
Оновлено сайт відділу освіти та районного методичного кабінету, створені сайти та постійно оновлюються 22 загальноосвітніх та 2 позашкільних закладів району, сайти та блоги методистів, ведеться робота по створенню сайтів вчителів. На базі Маловисківської гімназії проведено тренінг «Основи Інтернету». 20 вчителів району та 5 методистів РМК успішно виконали роботи та отримали сертифікати. У загальноосвітніх школах району 66 вчителів мають сертифікати «Основи Інтернету», 12 - «Безпечний Інтернет», 53- «Основи ІКТ». Щороку педагоги району беруть участь у обласному огляді-конкурсі «ІТ-контент сучасного уроку» і постійно маємо переможців даного конкурсу.
Незвичною формою підведення підсумків роботи над реалізацією проблеми стала і перша районна Інтернет-конференція, яку провели районне методичне об’єднання вчителів математики, фізики, інформатики з проблеми «Творчий пошук учителя як засіб підвищення ефективності сучасного уроку» (методист Подручна С.М).
Протягом останніх років активізувалась робота щодо використання інформаційних технологій Так за останні два роки методистами районного методичного кабінету створені та активно функціонують блоги, які допомагають у роботі освітянам району.
 - Дошкільник (для працівників дошкільних закладів) (http://sanba64.blogspot.com/)
 - Вчителько моя… (для вчителів початкових класів) (http://samba64.blogspot.com/)
- Словесник (для вчителів української мови та літератури) http://mouum.blogspot.com/
 - «Welcome» (для вчителів іноземної мови) (inmova-mv.blogspot.com)
 - Бібліотекар (для шкільних бібліотекарів) http://bibliotekar-mv.blogspot.com/
 - History (для вчителів історії та правознавства) (htpp://history-mv.blogspot.com)
 - Пурпурові вітрила (для вчителів світової літератури та російської мови) (http://svitlit13blogspot.com)
- Bios (для вчителів природничого циклу) (http://biosmetodist.blogspot.com/)
- Сайт методиста Подручної С.М. (для вчителів математики, фізики, організаторів виховної роботи (https://sites.google.com/site/sajtmetodistaspodrucnoie/home)
         Створення та поповнення Інтернет-ресурсів у методичній роботі сприяє формуванню активної, самостійної та ініціативної позиції педагогічних працівників.

Література

1. Колективні форми методичної роботи. Київ. «Шкільний світ» 2013
2. Портфоліо методиста. Київ. «Шкільний світ» 2013
3. Половенко О.В. Оптимальна модель методичної роботи в сільській малокомплектній школі. Методичні рекомендації. Кіровоград 2007.
4. Половенко О.В. Сучасні підходи до планування діяльності методичних служб. Методичні рекомендації. Кір

27 коментарів:

  1. Ознайомившись зі статтею, згадую слова "Майстерність - це те, чого можна добитися". На сьогоднішній день методичний кабінет створив ефективну систему методичної роботи, яка забезпечує підвищення майстерності педагога дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів, зростання фахового рівня, розвитку ініціативи і творчості. Педагоги-позашкільники вдячні колегам методичного кабінету за надання методичної допомоги при проведенні будь-яких методичних заходів, за взаєморозуміння та підтримку.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Світлано Вікторівно, за бачення змін, підтримку. Ми з вами спільно працюємо вже не один рік. Ми допомагаємо вам, а ви постійно, за будь-якої потреби допомагаєте нам. Адже лише спільна праця дає результат. Сьогодні, як ніколи, ми потребуємо підтримки одне одного. Освітянська галузь є найпріоритетнішою, вона не може стояти на місці, вона є рушієм усього, а без творчої особистості руху не буде. Тож у своїй роботі намагаємося поєднувати, як традиційні форми роботи, так і впроваджувати інновації. Ще раз дякую за коментарі та постійну творчу підтримку.

      Видалити
  2. Цілком погоджуюся, що залучення педагогів до використання інформаційних технологій у їх практичній діяльності сприяє не тільки формуванню компетентної творчої особистості, а й підвищенню їх професійного рівня. Особливо необхідно заохочувати активних особистостей, які мають бажання розвиватися, ділитися досвідом на конференціях, майстер-класах, проводити навчання інших, працювати на випередження, застосовуючи мережу Інтернет.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дуже приємно, що колеги з Кіровоградського району долучилися до нашої конференції. Дякую за підтримку. Ми з вами робимо одну роботу, вчимося одне в одного, представляємо досвід, радіємо за успіхи колег, бачимо зміни, шукаємо щось нове, ділимось здобутками і це є співпраця, розуміння сучасності, бачення нового, застосування та реалізації побаченого. Підтримую Вашу думку, що творчих, активних особистостей потрібно заохочувати, сприяти їх розвитку, давати можливості для росту, і тоді результат буде найкращий. Спасибі ще раз за підтримку.

      Видалити
  3. На мою думку, районний методичний кабінет відіграє провідну роль у формуванні компетенцій педагогів, які беруть активну участь у діяльності методичних об'єднань, творчих груп, майстер-класів, є генератором нових ідей, ініціює творчий, нестандартний підхід до вирішення проблем.

    ВідповістиВидалити
  4. Так, дійсно, районні методичні кабінети сприяють формуванню компетенцій педагогів різними засобами та формами роботи. Ми намагаємося самі брати участь у всіх формах роботи та розвивати, залучати, сприяти, заохочувати колег освітян. Працюємо зазвичай на діагностичні основі, найголовніше бажання педагога, їх потреби ну і звичайно сучасність та результат. Запитує мене часто один директор: "Що дає та чи інша робота? Як вона впливатиме на успішність учнів?" І я йому пояснюю, що постійно потрібно розвиватись, чим більше бачити, вчитись, інколи навіть і на своїх помилках, тим кращий буде результат вчителя, а значить і його уроки і та ж успішність учнів покращаться. Під лежачий камінь вода не тече. Дякую, Ірино Анатоліївно, за коментар та підтримку.

    ВідповістиВидалити
  5. Районні методичні кабінети завжди були, є і будуть регіональними центрами педагогічної спільноти району які розробляють, всіляко підтримують та постійно допомагають вчителям свого регіону втілювати нові сучасні технології у свою професійну діяльність. Презентована Вами діяльність роботи районного методичного кабінету переконливо це доводить.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, шановні колеги за коментар та оцінку роботи. Підтримую, що усі районні методичні кабінети працюють творчо, про це свідчать постійні презентації досвіду, спілкування колег, цікаві ідеї, форми роботи. Ми вчимося одне в одного. І зовсім не хочеться стати просто сервісними центрами для збору інформації. Хоча і цю частину роботи ми уже виконуємо. Будемо сподіватися, що в майбутньому змін щодо діяльності районних методичних кабінетів не буде. І ми, і надалі будемо розвиватися самі, і вести за собою своїх колег.

      Видалити
  6. Прочитавши статтю цілком погоджуюсь з коментарями. Дійсно налагоджена співпраця керівників шкіл, заступників та вчителів. Адже лише спільна праця дає результат. Ми вдячні колегам районного методичного кабінету за методичну допомогу, співпрацю та розуміння.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Валентино Володимирівно, за підтримку та співпрацю. Дійсно, працюємо спільно, тож маємо і результат.

      Видалити
  7. Форми роботи районного методичного кабінету з вчителями різноманітні та цікаві, що сприяють взаєморозумінню та підтримці педагогічних кадрів з метою покращення навчально-виховного процесу. Дякуємо Вам за плідну працю. З повагою колектив Кіровської ЗШ І-ІІІ ст.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Світлано Григорівно, за підтримку і коментарі. Хочу сказати, що і в Кіровській ЗШ І-ІІІ ст. за останні роки відбулося багато змін. Як в зовнішньому та внутрішньому оформленні закладу, так і роботі в цілому. Невеличка сільська школа зберегла традиції минувшини та примножує здобутки сучасності. Спасибі за роботу.

      Видалити
  8. Сьогоднішній вчитель в основній своїй масі це високоосвічена, методично грамотна особистість. Тому працівники методкабінету повинні бути на щабель вищі від вчителя. Саме такими і є наші методисти. Вони в повному обсязі володіють інформацією про роботу кожного вчителя, знають його можливості і потреби, і в разі необхідності надають необхідну кваліфіковану допомогу. Великим позитивом роботи методкабінету є впровадження і використання інформаційних технологій в навчально-виховному процесі.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Олександре Івановичу, за гарні слова. Ви керівник із значним стажем роботи. В усі часи Ваша школа була однією із кращих. Ви постійно у впровадженні чогось нового, і найголовніше Ви любите і свій колектив, і своїх дітей. А ми дійсно намагаємося вносити зміни і у свою роботу, щоб презентувати напрацювання своїх колег, обмінюватися досвідом, вчитися новому. Хай наша з вами спільна робота приносить лише позитивні результати. Дякую ще раз за роботу.

      Видалити
  9. Ваша робота змістовна, конкретна, актуальна. Досвід роботи методичного кабінету вартий уваги та популяризації. Інноваційні форми роботи спонукають до творчості.Колектив школи щиро дякує за співпрацю.Зичимо творчих здобутків, миру та благополуччя.
    З наступаючими святами!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Юліє Миколаївно, за підтримку, коментарі та участь педагогів Вашого закладу у роботі Інтернет-конференції. Методична робота Вашого закладу теж заслуговує на увагу та вивчення досвіду.

      Видалити
  10. Урізноманітнення форм методичних заходів підвищує професійний рівень педагогічних працівників, розвиває творчість, ініціативність, відбувається озброєння вчителів новими ідеями, інноваційними технологіями. Тому щиро вдячні Вам за сприяння якісного організаційно-методичного супроводу освітнього процесу.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Одним із провідних аспектів діяльності методичних кабінетів є моделювання, апробація, узагальнення та впровадження в практику наукових ідей, інноваційних технологій, педагогічного досвіду. Чим більше ми будемо працювати, тим результативнішою буде наша спільна робота. Ми будемо намагатися розширювати освітні послуги діяльності районного методичного кабінету відповідно до запитів і потреб педагогічних працівників, і звичайно будемо підтримувати творі особистості, їх ідеї. Дякую Вам, Світлано Павлівно, за коментар та долучення до участі у конференції.

      Видалити
  11. Мені, як молодому спеціалісту, стаття дуже цікава, повчальна та корисна.
    Дякую Вам за вашу працю.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Методисти, це лідери професійного розвитку освітян. Значну увагу ми приділяємо і роботі з молодими спеціалістами. у структурі методичної роботи передбачені Школи молодого вчителя. Декілька років поспіль такі школи працювали на базі районного методичного об'єднання української мови та літератури, історії та правознавства, математики, фізики, інформатики, іноземної мови, біології. Із цього навчального року працює одна районна Школа молодого учителя, до якої входять сімнадцять молодих спеціалістів. І щороку, коли молоді спеціалісти беруть участь у конкурсі "Учитель це поклик душі", вони демонструють свої уже значні здобутки. Тож і надалі ми будемо приділяти увагу роботі саме із категорією молодих спеціалістів. Дякую Вам, Юліє, за підтримку, обговорення статей конференції. Творчого Вам росту, і перемог у майбутньому у конкурсі "Учитель року".

      Видалити
  12. Робота методичного кабінету Маловисківського району визнана однією з найкращих на обласному рівні.Освітяни району і ми, колектив Лозуватської ЗШ І-ІІ ст., вдячні колегам методичного кабінету за допомогу та підтримку. Зичимо вам безхмарних благословенних днів, творчої наснаги! Будьте багаті на завтрашні сподівання!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Діяльність районного методичного кабінету це орієнтація на створення методичного продукту, надання освітніх послуг для вирішення проблем підвищення кваліфікації в між курсовий період, що задовольняють потреби, індивідуальні запити, вимоги вчителів на сучасному етапі та в подальшій їх спільній роботі. Дякую, Маріє Іванівно, за підтримку, участь у роботі Інтернет-конференції та оцінку діяльності.

      Видалити
  13. Навіть неозброєним оком видно, що районний методичний кабінет свою діяльність направляє на розвиток творчого потенціалу нас - освітян району. Ваш творчий підхід до справи, Ваш професіоналізм, людяність викликають у нас бажання творити, креативно мислити, запроваджувати в практику своєї роботи щось нове. Колектив Якимівської ЗШ І-ІІІ ступенів завжди відчував і відчуває підтримку і допомогу колег районного методичного кабінету і ми вдячні всім Вам за це.
    З повагою Валентина Іванова.

    ВідповістиВидалити
  14. Так Валентино Андріївно, наша робота допомогти вчителю опановувати нові компетентності, розвинути найвищий ступінь педагогічної творчості, уміння відтворення та примноження культурних цінностей. А спільними зусиллями і робота ладиться. Щиро вдячні за участь у Інтернет-конференції та за підтримку.

    ВідповістиВидалити
  15. Вікторіє Федосіївно, дякую за чудову організацію конференції, можливість познайомитися з досвідом роботи всіх працівників методичного кабінету та наших колег вчителів.
    Бажаю нових творчих задумок та успіхів.

    ВідповістиВидалити
  16. Стаття висвітлює дієвий перелік справ та організаційної роботи районного методичного кабінету, вражає.
    Вчителі МО математики та інформатики нашої школи дякують Вам Вікторія Федосіївна за сучасний спосіб проведення та актуальність, змістовність та практичну напрямленість статей.
    Бажаємо Вам, методистам, міцного здоро'вя, творчого натхнення та задоволення результатами своєї праці.

    ВідповістиВидалити
  17. Професіоналізм методичних кадрів є однією з передумов успішної
    професійної діяльності вчителів: вони координують різні форми підвищення
    кваліфікації педагогів у міжкурсовий період, управляють науково-методичним забезпеченням навчально-виховного процесу, впровадженням сучасного змісту
    освіти у шкільну практику, створюють умови для особистого розвитку педагога в
    системі методичної роботи.
    Сучасна діяльність методистів поєднує існуючий педагогічний досвід з
    використанням сучасних технологій навчання. Віточка Федосіївна! Дякуємо Вам за роботу і бажаємо здоров'я і нових успіхів Вам і Вашому колективу !

    ВідповістиВидалити