вівторок, 16 грудня 2014 р.

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ


У виступі розглядається застосування нестандартних форм організації навчання на уроках української мови та літератури.
Еволюція сучасної освіти, зміна її пріоритетів і якості неодмінно ведуть до зміни тієї ролі, яку традиційно виконував учитель. Отже, учитель-словесник-це провідник ідей із чітко ю громадянською позицією,системою цінностей,високою комунікативною культурою,здатністю залучати учнів до планування та регулювання освітнього процесу. Функція вчителя полягає не в переданні знань, а у формуванні навичок здобувати їх. Форми роботи, котрі пропоную, повинні захоплювати учнів, пробуджувати інтерес, навчати самостійно мислити. Діти можуть успішно вчитися тільки тоді, коли вони вміють спостерігати, думати, висловлювати свої міркування. Щоб досягти цих результатів у своїй роботі застосовую інтерактивні методи та інноваційні технології навчання. Слово «інтерактив» походить від англійського «Interact». «Inter» - це взаємний, «act» - діяти. Інтерактивний – це той хто здатний взаємодіяти або пербувати в режимі діалогу, бесіди. Інтерактивне навчання  - це форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивних методів у тому, що навчання відбувається завдяки взаємодії тих ,хто навчається. Це спів навчання, суб’єктами якого є вчитель і учень. Складовою успіху інтерактивного навчання є:
1.     Комфорт на уроці;
2.     Демократичні стосунки(спілкування у групах, вільний виклад думок, учні можуть пересуватися класом, сперечатися)
3.     Наголошення на важливості учня(кожен має право на свою думку, її вільне висловлювання, аргументацію)
4.     Праця в колективі(формування відчуття відповідальності)
Щоб забезпечити ефективність навчання, повноцінність уроку, впроваджую нові форми і методи роботи. При цьому особливу увагу звертаю на вікові особливості дітей. Для учнів 5 класу – це активні форми і методи (ігрові технології, драматичні ігри). При  вивченні казок у 5 класі, згідно порад видатного  педагога В.О. Сухомлинського, створила дитячий ляльковий театр. Робота з ляльками – рукавичками зацікавлює учнів, вчить перевтіленню, вмінню поводити себе в незвичайних ситуаціях. Кредом моєї роботи є: «Ляльковий театр - це святкове дійство, що має потужну та розвивальну силу». Адже саме казка розвиває в учнів фантазію та мислення. Діти вчаться вміло відтворювати казкових героїв, перевтілюються, співпереживають та борються зі злом. Казка – один із найдавніших видів фольклору, яка вміло поєднує в собі риси доброти людяності та справедливості.
Урок, на якому присутні елементи гри ляльки, - незвичайний та цікавий. До такого уроку готується не тільки учитель, а й учні. Діти з нетерпінням чекають цього дійства, охоче беруть у ньому участь. На таких уроках пасивних учасників не буває. При вивченні «Лексикології та фразеології» розробила такі уроки:
1.     Урок – уявна подорож «Лексичне значення слова»
2.     Урок – пейзажні замальовки «Вживання багатозначних слів»
3.     Урок – гра «Українські фразеологізми»
4.     Урок – ярмарок «Вживанні фразеологізмів у мовленні»
5.     Урок – проект «Прислів’я та приказки»
6.     Урок –дослідження «Фольклор рідного краю»
Учні із бажанням збирають місцевий матеріал, а потім систематизують його в окремі рукописні збірки, оздоблені різноманітними малюнками. Нестандартні уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. У них незвичайні задум, організація, методика проведення. Саме такі уроки створюють максимально сприятливі умови для перетворення учнів на активних суб’єктів навчального процесу. Станіслав Шацький вважав «Для того щоб раціоналізувати заняття весь час потрібно підтримувати бадьору атмосферу в класі».
Отже, нестандартний урок як педагогічна інновація – це результат удосконалення традиційного уроку шляхом внесення змін у його структурну побудову, що сприяє підвищенню пізнавальної активності і самостійності учнів. Я вважаю, що значущість уроків із застосуванням нетрадиційних форм навчання безсумнівна. Вони дають можливість у цікавій формі повторити і засвоїти мовний матеріал, сприяють розширенню світогляду учнів, розвивають їхнє мовлення і мислення, виховують культуру поведінки під час уявних подорожей, зустрічей, дебатів.

Література 
Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Х. : Вид. група «Основа», 2003. С.31,32,39
// «Вивчаємо українську мову та літературу» www.osnova.com.ua
Пометун О.І. Пироженко Л.В. «Інтерактивні технології навчання» - К. : Видавництво А.С.К. 2004.
Сухомлинський В. Вибрані твори: у 5т.-К:1976-1977.-Т.1.

2 коментарі:

  1. Сучасних дітей досить важко зацікавити якоюсь темою. Я вважаю, що нестандартні уроки, які навіть своєю структурою відрізняються від традиційних, викликають в учнів інтерес до даної теми. На своїх уроках я також часто використовую різні форми нестандартних уроків. Бажаю Вам творчих успіхів.

    ВідповістиВидалити
  2. Вважаю, що комфорт на уроці для вчителя та учня - найважливіше. Бажаю успіхів у впровадженні інтерактивних технологій.

    ВідповістиВидалити