понеділок, 15 грудня 2014 р.

РОБОТА НАД СЛОВНИКОВИМИ СЛОВАМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМІВ МНЕМОТЕХНІКИ


Відповідно до оновленого Державного стандарту початкової освіти необхідно створити сприятливі умови для формування мовленнєвої особистості учнів, працювати над розвитком їх мовленнєвих здібностей, розвивати орфографічні навички, збагачувати лексику. Такий підхід учителя впливає на саморозвиток дитини, а це є підґрунтя для формування особистості в майбутньому.

Питання про словникові слова та роботу щодо їх засвоєння не втратило своєї актуальності. Тому в програмах для кожного класу початкової ланки передбачено вивчення слів, написання яких не підпорядковується вивченим правилам, є складним для учнів, а правопис і вимову потрібно запам’ятати.
Формування навичок грамотного письма є одним з найважливіших завдань уроків української мови. Правильно побудована робота над словниковими словами збагачує лексичний запас школярів і сприяє їхньому мовленнєвому розвитку в усній та писемній формах.
Словникові слова, як таблицю множення, треба знати напам’ять. Ось тільки таблиця множення поміщається на одному аркуші, а словникових слів, правопис яких переважно не піддається жодній логіці (дитячій, в усякому разі), - досить таки багато. Їх треба вчити і вчити, нерідко знову й знову повертаючись до одного й того ж слова. Добре, якщо дитина багато читає і в неї є достатньо розвинена інтуїція. Але багатьом школярам молодшого шкільного віку запам’ятати ці слова дуже важко, нерідко й зовсім несила.
Як уникнути тупого зазубрювання? Як урізноманітнити цю монотонну нудну справу сюжетними ходами так, щоб діти мали нагоду зустрітися з неслухняним словом і щоб вони «самі» запам’ятовувались учнем якомога краще і з докладанням мінімальних зусиль?
Працюючи над словниковими словами дотримуюсь певної послідовності:
-  Створення проблемної ситуації з метою загострення уваги учнів.
-  Пояснення ( за необхідності) лексичного значення слова.
-  Наголошення на особливості правопису.
-  Наголошення на відмінності між вимовою та написанням даного слова.
-  Введення слів в орфографічні хвилинки.
-  Мовні ігри.
Протягом останніх трьох років я працюю з словниковим словами, застосовуючи прийоми мнемотехніки. Цьому передували участь в  тренінгах з мнемотехніки, співпраця з учасниками Міжнародного психолого-педагогічного фестивалю «Перспектива».
Сучасна мнемотехніка – це можливість без особливих зусиль накопичувати в пам’яті велику кількість інформації. Прийоми мнемотехніки полегшують запам’ятовування шляхом утворення додаткових  асоціацій.
К.Д. Ушинський писав: «Навчайте дитину якимось невідомим п’яти словам – вона буде довго та марно мучитись, а пов’яжіть двадцять таких слів з картинками, і дитина запам’ятати їх вмить».
В молодшому шкільному віці переважає наочно-образна пам'ять: діти краще запам’ятовують те, що близьке до їхнього життєвого досвіду. Тому  ми створюємо асоціації із добре знайомими поняттями і отримуємо бажаний результат.
Успішному запам’ятовуванню сприяє дотримання певних умов: установка на запам’ятовування – учень повинен захотіти запам’ятати те, що потрібно; зацікавленість – легше запам’ятати те, що цікаво; яскравість сприймання – краще запам’ятовується все яскраве, незвичне, те, що викликає певні емоції; образність – запам’ятовування, що спирається на образи набагато ефективніше, ніж механічне.
Найцікавішими, на мою думку, є включення словникових слів в уже відомі дітям казкові історії. Наприклад, дуже складними для дітей є прислівники. Але, пригадуючи історію Попелюшки, запам’ятати такі слова, що пишуться окремо, набагато легше.
Послухай казку, казку про Попелюшку. Адже її мачуха наказала відокремити просо від чечевиці. День у день Попелюшка важко працювала по господарству. І все, що вона робила, було зроблено на совість. Тільки тому, що жила вона по правді, до неї прийшла чарівниця. Можливо, побажати Попелюшці на добраніч, та скоріш за все виконати по черзі її бажання. «Будь ласка, допоможи мені  потрапити на бал!» - було єдиним проханням Попелюшки. Там я зможу побачити віч на віч принца.
Дуже цікавим і ефективним є заучування словникових слів шляхом включення їх у зв’язну розповідь, що супроводжується схематично-малюнковою мнемонікою. Чим кумедніші і простіші ці небувалиці, тим швидше запам’ятовують їх діти, переказуючи один одному. Спочатку переказ спирається на малюнок, до речі, малюнки діти складають самі з великим захопленням. Згодом лише історія переказується дітьми. І потім з історії вибирають тільки ті слова, які слід запам’ятати.

На широкому дивані сидить директор. Він нанизує на стару гвинтівку гірку цибулю, а потім старанно пече її на вогнищі. Буде смачна приправа для пирога. Пиріжки з абрикосами директор старанно ховає у свою широку кишеню. Поруч, в коридорі дитина, що дуже хотіла смачний пиріжок,тому за одну хвилину змогла написати диктант про горизонт.
Раптом дитина почула, як на вулиці загриміла стара криниця. Чому? Тому що в ній закипіла вода. По тривозі підняли бригаду із назвою «сигнал». Вона швидко і якісно вирішила свою задачу – відчинила криницю, яка була засипана лимонами. Криницю почистили і та перестала кипіти. За відмінну дисципліну бригада отримала диплом.
Використання мнемотехнічних прийомів дає змогу дітям в грі, без особливих зусиль, запам’ятовувати необхідний матеріал. Історії, які складаємо, часто мають зв'язок з іншими шкільними предметами. Та, на відміну від попередньої історії-небувалиці , містять конкретний матеріал.
  Жив один міліціонер, який завжди їздив на своєму автомобілі. Вони були завжди разом влітку і взимку. Щоденно вранці міліціонер працював на дорозі, стоячи посередині,перевіряв всіх водіїв, чи знають вони напам’ять правила дорожнього руху. Вдень міліціонер приходив до дітей в школу і вчив їх, що трамвай потрібно обходити попереду, а інші транспорти позаду. Ввечері він сідав на свій автомобіль і їздив вперед, назад, вправо, вліво,щоб перевірити його справність. Щогодини автомобіль повідомляв час, замість будильника, за це щотижня міліціонер його заправляв бензином..
Робота в цьому напрямку дає добрий результат. Діти добре справляються з тестовими завданнями і грамотність в цілому підвищується.
Варіанти тестових робіт:


1 варіант
Д…ван,к…шеня,пр…права,уч…нь, п…ріг, кор…дор, ч…р…вики, д…тина, д…ктант,  дят…л, гор…зонт, т…атр, хв…лина,кр…ниця,зак…піла, гр….міло, бр…гада, м…даль, б…р…за, с…гнал, м…нуле, ап…льсин, абр…кос, ап…тит, п…ріжки б…нзин, ц…буля, комп’ют…р, м…тал,оч…рет, р…волюція, д…ректор, т…л…грама, вогн…ще, т…мп…ратура,  гв…нтівка,кал…ндар,ч…р…паха,оз…ро, ч…рнетка. 
Замість крапок встав пропущену букву Е чи И .
 Кількість помилок_______ .Час _______ хв._____

2варіант
Океан, по середині, риволюція, республіка, телеграма, до побачення, ввечері, в зимку, , вранці, вчора, ззаду, ліворуч, назад, на¬ пам'ять що денно, що тижня, адреса, афтомобіль, агроном, аквариум, асфальт, банкир, спасіба, трамвай, фонера, фартух,
 гвентівка, десципліна, сигнал, ярина.

Уважно прочитай, виправ де потрібно помилки.
Кількість помилок_______ .Час _______ хв._____сек.

Опанування вчителем нестандартних прийомів роботи над правописом словникових слів, уміння ввести їх до єдиної логічної послідовної системи в процесі навчання молодших школярів дає можливість підняти на новий рівень ефективність словниково-орфографічної роботи.                                                        

3 коментарі:

  1. Мнемотехніка - захоплююча й цікава сукупність способів для запам'ятовування фактично "незапам'ятовуваного" дітьми. Дякую за поширення досвіду за допомогою даної статті! Рекомендую всім вчителям початкових класів, які ще не працюють з прийомами мнемотехніки.

    ВідповістиВидалити
  2. Бачила цю методику в дії. Вражає! Всі присутні на уроці запам'ятали запропонований матеріал (не тільки словникові слова, а й вірші, правила, іншу інформацію). Бажаю успіхів! І раджу всім спробувати.

    ВідповістиВидалити
  3. Кожен вчитель початкових класів прагне домогтися від учнів грамотного письма. Однією із передумов реалізації цієї мети є обов'язкове вивчення словникових слів. Часто ця робота викликає цілий ряд труднощів. Але якщо ви ознайомитеся із прийомами мнемотехніки щодо вивчення словникових слів, описаними у статті Зінаїди Миколаївни, та спробуєте їх застосувати, ви не тільки вирішите проблему, а ще й отримаєте задоволення від роботи. Працюю тренером із мнемотехніки вже довгий час, тому можу говорити про позитивні результати. Спробуйте, не пожалкуєте.
    Колезі бажаю здоров'я, терпіння, творчості!

    ВідповістиВидалити