понеділок, 15 грудня 2014 р.

ФОРМУВАННЯ ЧУТТЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ

В дошкільному віці відбувається формування першооснов національної свідомості, залучення до надбань національної культури, виховання ціннісного ставлення до українських  мистецьких традицій та творів українських митців,  інтересу до українського декоративного мистецтва. На вирішення цих завдань  спрямовує  Базовий компонент дошкільної освіти. Як домогтися, щоб у дитини  виникла потреба долучитися до етнічної культури українського народу, його історії, розуміння того, що ти належиш до українського народу?
 Працюючи над цією проблемою,  педагогам слід особливу увагу приділити розв’язанню наступних завдань:
- створенню належних умов для вивчення культури та побуту українського народу;
- ознайомленню дошкільників з українським фольклором, народними звичаями, традиціями, обрядами;
- сприянню усвідомлення себе маленькими громадянами України - вчити з повагою ставитись до духовної та культурної спадщини своєї держави;
- формуванню у дошкільників відповідальності за майбутнє Батьківщини.

 Навчально-виховні заходи народознавчого змісту потребують підготовки  наочного матеріалу. Тому в дитячому садку створений та обладнаний  музей «Бабусина світлиця». В групових кімнатах оформлені національні осередки, які наповнені державними та народними символами, оберегами, ляльками в національному одязі, дитячими музичними інструментами, зразки декоративного мистецтва. Наочні посібники дібрані так, що передбачається варіативність їх використання.
Для вихователя важливим є опрацювання наукової  та сучасної літератури по темі «Народознавство», знання програмових вимог та методики подання знань дітям. Педагог повинен  визначити зміст, обрати теми для занять, розробити перспективний план роботи з даної тематики.
Методист створює систему роботи з педагогічним колективом, використовуючи традиційні та нетрадиційні форми роботи: семінари, семінари-практикуми, консультації, майстер-клас, конкурси, тренінги, ділові ігри, групові дослідження, пошук інформації, «Карусель», «Брейн - ринг», «Мозковий штурм» .
Заслуговує на увагу організація та проведення психолого-педагогічних проектів народознавчого змісту. Підготовка та проведення проходить у тісній співпраці методиста та вихователів груп. Теми проектів «Люби і знай свій рідний край», «Ми - маленькі діти на Землі великій», « Україна – моя Батьківщина».

У формуванні знань про  належність до українського народу найбільш дієвим вважаю принцип дидактики «від простого до складного». Тому що виховний вплив на дошкільнят мають ті елементи культури, які дитина здатна зрозуміти , а згодом і відобразити у практичній і творчій діяльності.
Ознайомлювати дітей з народознавством варто розпочинати  з молодшої групи. На початковому етапі ефективним є комплекс культурних цінностей: фольклорні твори,  художня  література, образотворче та ужиткове мистецтво, обрядовість. Змістовне навантаження відібраного матеріалу варто спростити, враховуючи вікові особливості дітей, їх життєвий досвід. Адже тематика  занять для дітей цього віку тісно пов’язала з оточуючим: «Сім’я», «Дім», «Дідусь і бабуся», «Дитячий садок», «Іграшки», «Свята», «Природа рідного краю». Для молодших дошкільників заняття проводяться у вигляді сюжетно-відображувальної гри.
Формування національної свідомості нерозривно пов’язане з вихованням любові до землі, на якій живеш, до природного довкілля, що оточує дитину. Ознайомлювати малят з природою рідного краю  допомогає фонд дитячих книг дошкільного закладу, світлини мальовничих куточків рідного селища у різні пори року, картини із зображенням тваринного  та рослинного світу України.  Ефективними прийомами в роботі з дітьми є евристичні бесіди, спостереження, пояснення, доведення думки, порівняння, складання казок, «хвилинки» милування. На території ДНЗ створені «куточок саду», «куточок лісу», «екологічна стежина».
На заняттях та в повсякденному житті  широко використовується усна народна творчість.  Вивчення з дітьми невеликих віршів, забавлянок, закличок, примовлянок, пальчикових ігор, колискових пісень лічилок, мирилок, прислів’я та приказок, загадок, прикмет, легенд, повір’я. Такий напрямок у роботі з дітьми   дає змогу  показати красу рідної мови, відчути себе дитям свого народу. Разом з цим малюки отримують елементарні знання про історію, родинні відносини, традиції, свята та обряди. Це сприятиме  вихованню патріотизму, громадської відповідальності, формує морально-етичні якості у дошкільників, пробуджує  духовний початок кожної дитини, розвиває  пам'ять, увагу фантазію, творчість.
Зі старшими дошкільниками  слід дотримуватися чіткої системи подання знань з народознавства, використовуючи такі методи і прийоми: тематичні розповіді, розгляд ілюстрацій, пізнавальні хвилинки, екскурсії до музейної кімнати, дидактичні ігри «Про що дізнався розкажи», «Що з чого зроблене», «Для чого призначений», використовувати загадки, вправи на доповнення речень «Передзвін», читання і переказ казок, інсценування обрядів.
На заняттях з ознайомлення з навколишнім давати  знання дітям про історію рідного краю, особливості господарської та побутової культури, широко використовуючи при цьому скарбничку народної мудрості – український фольклор. Сприяти розвитку інтересу у дітей до народного, виховувати відчуття гордості за працьовитий, винахідливий, щедрий і доброзичливий український народ.
Залучати дітей до справи відтворення культурних надбань, поєднання  елементів етнокультури в зображувальній, ігрові, мовленнєвій діяльності.
На заняттях із зображувальної діяльності знайомити дітей з різними видами народної творчості: вишиванки, писанки, гончарство, плетіння.
Реалізуючи потребу дітей у трудовій діяльності, потрібно навчати дітей виготовляти художні вироби.  Робота планується на заняттях з художньої праці та під час гурткової роботи в ІІ половину дня. Тематика різноманітна: «Витинанки», «Флоромозаїка» , «Вироби з солоного тіста», «Чарівна ниточка», «Лялька-мотанка», «Обереги» та інші. Діти мають змогу під час практичної діяльності отримати розгорнуту інформацію про історію виникнення та використання  народних виробів, Мета такої роботи: навчити дітей помічати красу і оригінальність виробів, навчитися виготовляти їх самостійно.
З метою активізації попередньо набутого досвіду, прояву особистого творчого потенціалу малюків варто створювати ігрові ситуації: «маленькі оповідачі», «вправні майстри», «подаруй мені писанку», «символи України»
Проектне заняття « Україна – моя Батьківщина»
Вважаю заняття провідною формою організації дітей із народознавства в дошкільному закладі. Укласти їх з дотриманням послідовності і наступності, згідно вікових та сезонних вимог,  будувати їх за перевіреною моделлю:  привертання  уваги до теми заняття (предмета, явища, поняття) використання ігрових прийомів, ігрової мотивації, проблемної ситуації, підбір запитань для виявлення та закріплення знань дітей, використати фольклорні, музичні твори, авторські казки. Місцем  проведення занять  доцільно обирати музейну кімнату.
Заняття повинні проходити в атмосфері позитивного сприйняття, співпраці педагога і дітей. Педагог підтримує бажання дітей розповідати про свої відчуття, спостереження, ставлення до предметів вжитку, художніх творів, обрядів, традицій. Вчить виділяти в декоративно-прикладних творах особливості кольору та візерунка, порівнювати.
 Вихователь надає змогу кожному малюку, за бажанням,  повернутися до теми, за потреби домалювати чи доклеїти розпочату роботу.
 Пізнати зміст народних свят та обрядів, зрозуміти значення українських національних традицій допоможе проведення музичних розваг. Темами яких можуть бути: «Закосичення», «Стрітення», «Великдень», «Різдво», «Коляда», «Андріївські вечорниці». Одна з найяскравіших традицій – щедрування і колядування на Різдво, дуже подобається дітям, бо повертає у часи минулі і загадкові. Щедрування та колядування  на Різдво дозволяє дитині не тільки поринути в прекрасний світ народних традицій, а й підвищує дитячу самооцінку. Запам’ятаються «Вечорниці» на яких разом з дітьми та батьками можна виготовити та посмакувати  українські страви.
Один із дієвих прийомів це - знайомство  з рухливими та хороводними народними іграми, проведення яких  не тільки підвищує рухову активність дітей, а й дозволяє глибше поринути в культуру та звичаї народу.
Над проблемою формування чуття національної свідомості  педагоги повинні працювати разом з батьками вихованців. Інформуйте їх про роботу, що проводиться з дітьми, організовуйте  виставки дитячих робіт, запропонуйте   батькам разом з дитиною  виготовити родинне дерево, оберіг свого дому у формі будиночка.  Залучайте їх до участі у підготовці і проведенні народних свят. Проведіть екскурсію до музейної кімнати чи зони народознавства, започаткуйте акцію «Подаруй експонат».
 Майстер-клас можна вважати новітньою і дієвою формою в роботі з батьками. Наприклад: батьки виготовляли ляльку-мотанку з ниток, дізнались про історію її виникнення, доторкнулися до прекрасного світу народної іграшки.
Різні форми роботи з батьками сприяють налагодженню взаємодії педагогів, батьків і дітей, розвивають їх творчість.
Отже, комплекс  навчально-виховних заходів дає змогу формувати чуття національної свідомості у дітей дошкільного віку.

21 коментар:

  1. Ми живемо в той час, коли відбувається переосмислення людьми певних цінностей та моралей. Зараз, на відміну від ще зовсім недавнього минулого, добре помітно, що з молодшого дошкільного віку, з моменту усвідомлення себе як особистості, діти сприймають себе, як українців, людей які народились і живуть в цій чудовій країні. В їхніх голосах, в їхніх очах можна почути й побачити гордість і радість від того, що вони належать до цієї прекрасної національності. І сьогодні, як ніколи раніше, розумієш, що це дійсно справжні почуття, а не лише слова віршовані чи прозові. Народжується нове покоління... Покоління, яке з молоком матері, з першими піснями та віршами вбирає в себе свою приналежність до України. Дошкільним закладам відводиться далеко не останнє місце у вихованні справжніх патріотів, людей, які з пошаною будуть ставитися в майбутньому до духовних та культурних цінностей своєї країни. І Ваш дошкільний заклад є яскравим прикладом майстерності у вихованні національної свідомості малят. Бажаю Вашому педагогічному колективу наснаги, креативності, творчих злетів та бажання й надалі працювати, виховуючи справжніх патріотів нашої держави.

    ВідповістиВидалити
  2. Зараз дуже велику увагу вихователі нашого дитячого садка звертають на патріотичне вихавання дітей. Ще з раннього віку починають ознайомлююти малят з нашою рідною Батьківщиною, використовуючи віршики, легенди, перекази. У старшому віці знайомлять дітей із символами та гімном України. Велика робота проводиться з батьками вихованців--це бесіди, консультації.
    Вихователь ДНЗ "Чебурашка" Зіненко В.М.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякуємо за матеріал. Це дуже цікаво. Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Вихователі нашого закладу теж приділяють велику увагу патріотичному вихованню, але у Вас завжди є чому повчитися. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  5. Так, патріотичне виховання дошкільників має вирішувати широке коло завдань. Це не лише виховання любові до рідного дому, сім’ї, дитячого садка, з якої зароджується любов до рідного країни, а й виховання шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Вітчизни, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят, досконале знання української мови.
    Звичайно, у повному обсязі ці якості ще не можуть бути сформовані у дитини дошкільного віку. Проте створити умови, фундамент, на основі якого можна сформувати майбутнього патріота не лише, можливо, а й потрібно.Перед нами, педагогами – дошкільниками,стоїть важливе завдання - виховати справжнього патріота України. І тому ,я вважаю матеріал дуже актуальний , цікавий, корисний , доступний до впровадження в роботу вихователів інших закладів. Дякую. Успіхів Вам, нових ідей!

    ВідповістиВидалити
  6. Дуже хороша стаття! Моральне виховання-це цілеспрямований процес прилучення дітей до моральних цінностей людства і суспільства. Дитячий садок покликаний брати активну участь у процесі відродження нації. І тільки щоденна систематична, послідовна робота з проблеми формування моральних цінностей у дітей забезпечить досягнення високих результатів в роботі з формування у вихованців морально-етичної культури. Це відбувається під час занять, ігор морально-етичного спрямування з народною творчістю та інше. І це Вам вдається! Бажаємо Вам успіхів!
    Завідувач ДНЗ «Чебурашка» Порубенко Г.В.

    ВідповістиВидалити
  7. Використовуючи психолого - педагогічне проектування в роботі з дітьми з даного питання я впевнилася , що це ефективний прийом , який розширює коло знань дітей і педагогів..
    Вихователь гр. № 9 ДНЗ №3 Сотнікова Н. В.

    ВідповістиВидалити
  8. Вважаю роботу з батьками у вихованні національної свідомості дошкільників пріорітетною в своїй роботі. Дякую за поданий матеріал, буду використовувати його в своїй роботі!Вихователь Кучеренко Т.М. смт. Смоліне.

    ВідповістиВидалити
  9. Дуже актуальна тема сьогодення. Виховуючи у дітей моральні якості, патріотизм вважаємо, що власний приклад, практичні вправи, читання творів В.Сухомлинського, спільну роботу з батьками - це найдієвіші форми роботи. Дякуємо за поданний матеріал. Вихователі Колос О.В, Непоможець Л.Л. Смолінський ДНЗ № 3.

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую за Вашу статтю! Я теж використовую у своїй роботі патріотичне виховання. В групі оформила національний та батьківський куточок в українському стилі. Вчимо з дітками вірші про рідний край, знайомимось з національними символами.
    Успіхів Вам в подальшій праці.
    Вихователь ДНЗ "Чебурашка" Показка О.І.

    ВідповістиВидалити
  11. Кожна нація, кожен народ, мають свої звичаї, традиції, що виробилися упродовж багатьох століть і освячені віками. Як зберегти й передати нащадкам усі ті кращі надбання національної культури, що були виплекані протягом століть українським народом? Що треба зробити сьогодні, щоб і завтра лунала народна пісня, не висихало життєдайне джерело народної мудрості, яких зусиль треба докласти, щоб створити таку атмосферу, аби молоде покоління не цуралося національного спадку? Саме таке питання стоїть перед педагогами, в тому числі і перед дошкідьниками. І тому я вважаю, що на сьогоднішній день це питання актуальне. Тому Ваша стаття дуже цінна та корисна.
    Успіхів Вам і надалі!

    ВідповістиВидалити
  12. Дуже цікавий матеріал. Я ,як музкерівник ,в своїй роботі використовую народний фольклор, часто проводимо в нашому садочку родинні свята та розваги в українському стилі, намагаємося виховати справжніх партіотів нашої країни. Успіхів Вам!
    Музкерівник ДНЗ "Чебурашка" Чернецька Т.О.

    ВідповістиВидалити
  13. Виховання у дітей чуття національної свідомості зараз особливо важливе. У нас це відбувається під час ознайомлення з рідним селом, полями, лісом. В садочку створені осередки українознавства. В молодшій групі є куточок-світлиця. На заняттях вихователі дають дітям знання про рідну країну, чарівну красу і сміливий народ козацький. Ознайомлюємо дітей з традиціями нашого народу, проводимо музичні розваги: Свято коляди, Свято Миколая, Свято Великодня.Ознайомлюємо дітей з народними іграми - "гра з хустинкою", "Голубочка", "Подоляночка". На заняттях і в повсякденному житті вчимо любити й берегти свою країну. Ми, педагоги, робимо з Вами одну спільну працю - виховуємо майбутнє покоління українців, справжній, щирих, віддано закоханих в свою країну! Тож успіхів нам усім у цій нелегкій, але благородній справі!

    ВідповістиВидалити
  14. Тема є дуже актуальною в данний час. Патріотичному вихованню приділяється все більше часу. Будемо і надалі намагатися виховувати справжніх патріотів, які будуть знати історію всього українського.

    ВідповістиВидалити
  15. Ваш дошкільний заклад працює на високому методичному рівні в усіх напрямках виховання дошкільнят. Бажаю вашому творчому колективу успіхів у подальшій праці! Безхмарних, благословенних днів і творчої наснаги!

    ВідповістиВидалити
  16. Формування національної свідомості є важливою складовою виховання дітей. У нашому ДНЗ приділяється цьому велика увага. В групах створені етнічні куточки, проводяться різноманітні заняття з метою привити любов до рідного села, до народу та до країни в цілому, у старшій групі вивчається гімн, народні пісні та казки.
    Дана стаття актуальна та корисна. Дякую за інформацію!
    Вихователь Великовисківського ДНЗ «Рукавичка» Коценко М.В.

    ВідповістиВидалити
  17. Одне із завдань педагогів - виховати справжню Людину, справжнього громадянина своєї держави. І тема, піднята у вашій статті, це не просто красиві слова, а потреба... Потреба часу, потреба суспільства... Дякую за статтю! А Вам мирного неба у спокійній Україні!

    ВідповістиВидалити
  18. Дякую! Важливу тему розкрили Ви у своїй статті. Нам слід прививати любов дітей до українських традицій та звичаїв, виховувати в них любов до рідного краю, гордість за країну, в якій вони народились і живуть. Адже без цього не буде справжнього громадянина своєї держави.

    ВідповістиВидалити
  19. Цілком погоджуючись із виступом, впевнені, що без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, захищати її свободу і незалежність людина не може бути свідомим громадянином і моральною особистістю. Тож виховувати патріотизм необхідно з дитинства, поєднуючи виховання любові до найближчих людей з формуванням такого самого ставлення і до певних феноменів суспільного буття. З огляду на актуальність проблеми ми визначили патріотичне виховання дітей як один з пріоритетних напрямів роботи і нашого дошкільного закладу.

    ВідповістиВидалити
  20. Родина та дитячий садок є першими щаблями у системі освіти, вони виконують важливу функцію у формуванні свідомої соціальної особистості з патріотичними поглядами. Саме тому вихователеві важливо знайти правильний підхід до дитини, щоб спонукати її до самовираження, формування глибокої поваги до рідної землі та культури.
    Педагоги ДНЗ №3 "Ромашка" щодня, щохвилини, роблять свій внесок у щасливе майбутнє України виховуючи її свідомих маленьких громадян. Дякую за чудовий матеріал, Бажаю вашому творчому колективу успіхів у подальшій праці!

    ВідповістиВидалити
  21. Доброзичливість та почуття відповідальності за майбутьнє суспільства підштовхують колектив ДНЗ "Ромашка" до досягнення поставленої мети.Поступово пробуджують в кожній дитині - всебічно розвинену особистість, збагачують її знаннями,уміннями, навичками. Як добре що є такі талановиті колеги ! Дякую за матеріал.
    Вихователь ДНЗ "Струмочок" СТОЖУК В.В.

    ВідповістиВидалити