понеділок, 15 грудня 2014 р.

МЕТОДИЧНА РОБОТА В ДНЗ ЯК СИСТЕМА ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА РОЗВИТОК ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПЕДАГОГІВ




Відомо, що методична робота в сучасному дошкільному закладі – це цілісна система взаємопов’язаних заходів, яка ґрунтується на досягненнях психолого-педагогічної науки, передового педагогічного досвіду і спрямована на підвищення фахової майстерності педагогів, на розвиток творчого потенціалу кожного педагога, педагогічного колективу з метою підвищення ефективності освітнього процесу.

В Маловисківському дошкільному закладі «Ромашка» сформувалась власна стратегія і тактика методичної роботи з педагогами, головним напрямком якої є – допомагати педагогам постійно оволодівати новими, ефективними формами і методами роботи з дошкільниками, забезпечувати умови для розвитку творчості педагогів, підвищувати їхню професійну майстерність та компетентність.
Пріоритетними напрямками вихователя-методиста в роботі з педагогами є використання та впровадження активних форм методичної роботи в системі післядипломної педагогічної освіти; інноваційних технологій, нових форм діяльності дошкільного закладу в умовах модернізації дошкільної освіти; використання інформаційно-комп'ютерних технологій в практиці роботи дошкільного закладу.
Проте у кожного вихователя свій професійний портрет, свій темп удосконалення педагогічної майстерності, свій тип виконання отриманого завдання, неповторний, власний рівень педагогічної майстерності, особисте педагогічне кредо.
     Тож при плануванні методичної роботи обов’язково враховується аналіз і самоаналіз роботи вихователів з розвитку дітей дошкільного віку, результати діагностичного анкетування та професійні запити кожного вихователя; характер труднощів, з якими педагоги можуть зіткнутися при виконанні тих чи інших заходів.
В нашому дошкільному закладі розроблена модель   методичної роботи,   що забезпечує використання різних форм такої роботи та ефективно впливає на підвищення професійної компетентності педагогів .
З урахуванням вимог сьогодення, шляхами підвищення ефективності роботи педагогічного колективу є:
· Забезпечення методичного супроводу педагогічного процесу;
· Впровадження інноваційних технологій і ППД;
· Створення умов для безперервного вдосконалення фахової освіти і    кваліфікованої педагогічної праці;
· Прагнення колективу до створення позитивного іміджу закладу;
·Ефективне використання інформаційних, фінансових і людських ресурсів;
·Ефективне використання методів педагогічного стимулювання;
·Розроблення планів діяльності закладу;
·Забезпечення ефективної взаємодії з родинами та громадськістю.
Перевага надається тим формам методичної роботи, яка стимулює професійну творчість педагогів, а саме:
· Професійні конкурси
· Огляди - конкурси
· Педагогічні виставки
· Виставки-презентації
· Креативні виставки
· Панорами методичних заходів
· Проектна діяльність
· Презентації ідей
· Творчі звіти педагогів
·  Майстер-класи
· Тематичні акції
·  Випуск педагогічних порадників для батьків
· Створення мультимедійних презентацій
Враховуючи, що ключовим моментом в модернізації дошкільної освіти на сучасному етапі, є рівень професійної компетентності педагога, то методична робота в дошкільному закладі спрямована на саморозвиток, самоосвіту, професійне вдосконалення педагогів.
В більшості випадків методична робота здійснюється зі формованими особистостями, які з будь-якими нововведеннями повинні переосмислити свою професійну діяльність та визначитись з напрямками її зміни. Така робота над собою, не залежно від віку і стажу роботи, в першу чергу, потребує виходу за рамки професійної діяльності і повинна бути спрямована на розвиток та на вдосконалення професії. Успіх, за даних обставин, залежить від того, яким чином стимулювати та розкривати потенціал вихователів та всього педагогічного колективу, як створити ситуацію успіху особистості, викликати та підкріпити позитивні емоції з метою активізації діяльності педагогів та мобілізації зусиль задля підвищення професійного рівня.
Тому в «Ромашці» до методів педагогічного стимулювання відноситься:
·   Методи заохочення ( морального та матеріального)
·   Метод моделювання перспектив
·   Метод здорової конкуренції – саме до нього належать різноманітні професійні конкурси, виставки, огляди, залучення педагогів до участі у проведенні засідань педагогічної ради. 
        Але які форми методичної роботи не використовувалися б у закладі, головними дієвими особами в колективі є діти, наші вихованці. Адже саме для них, наших улюблених малюків, педагогічний колектив підвищує власний професіоналізм, створює відповідні умови для їх всебічного розвитку.
Педагогічний колектив «Ромашки» має великий, при цьому, тернистий педагогічний шлях. Ті форми методичної роботи, що проводяться в закладі – не тільки демонстрація майстерності педагогічних вмінь, це – присвята кожній дитині, це непоборне прагнення покращити буття кожного малюка, дати надію на майбутнє і головне захистити світ дитини, створивши в ньому гармонію взаємин. Адже реалізація на практиці гуманістичних принципів дошкільної освіти неможлива без педагогічної зрілості вихователя. Отже, головним у методичній роботі закладу є постійна робота   над професійною та особистісною зрілістю педагогів закладу.  
Результатом творчого пошуку педагогів нашого дошкільного закладу стало створення  "Банку педагогічних ідей" - цікавих, перспективних та інноваційних.
До банку педагогічних ідей внесено:
·  "Використання мовленнєвих хвилинок з метою виконання освітніх завдань";
·  "Використання схем-малюнків у вивченні віршів з дітьми п'ятирічного віку";
·  "Інтерактивні форми та методи у роботі з дітьми старшого дошкільного віку";
·  "Використання проблемних ситуацій природознавчого змісту у роботі з п'ятирічками";
·  "Формування соціального досвіду у дітей п’ятирічного віку за допомогою тематичних картинок";
·   "Використання ігрових та розвивальних завдань у підготовці руки дитини до письма";
·   ˝Використання при роботі із дітьми  емоційного компоненту "яскравої плями".
Наприклад, використання буденних  відомих предметів для активізації пізнавальних процесів дошкільнят :
М'який м'ячик. Його можна зробити власноруч : зв'яти гачком „шубку", яка набита шерстю. У м'ячика може бути багато найрізноманітніших функцій: при опитуванні дітей відповідає той, кому кинули м'яча; у змаганні той, у кого в руках під час естафети залишився м'яч, вибуває. На відміну від резинового м'яча, м'який м'ячик "добріший" - він не може вдарити по-справжньому - тільки означає удар, і можна не боятися, що він сильно вдарить. 
Диктофон може надати неоціненні послуги при проведенні занять із розвитку мовлення. Можна запропонувати дітям записати казки і оповідання, які вони складають, а потім дати їм прослухати. Ще до прослуховування ви виявите, що сам диктофон дисциплінує дітей і пробуджує у них відповідальність та активність. Запропонуйте дітям старшого віку пограти у гру, ніби-то вони у студії записують радіопередачу. А теми для ігор найрізноманітніші „Де можна побачити Діда Мороза?", "Чи є на світі чарівники?", "Моя добра справа сьогодні".
Радіодиспут - справа серйозна. Тут необхідна особлива дисципліна і згода взаємодій. Для цього слід виробити правила: не шуміти, йде запис; висловлюватися необхідно чітко і коротко; диктофон передавати по колу, заощаджуючи «ефірний» час; бути самостійним у судженнях. Щоправда, диктофоном, як будь-яким технічним засобом, не можна зловживати, щоб не пропав до нього інтерес, він має з'являтися у особливо важливих випадках. Дієвою буде робота в парах: одна дитина бере інтерв'ю, а друга - дає його.
Свічка. Може знадобитися у різних педагогічних ситуаціях. Вона може бути без аромату, із певним ароматом, але треба точно знати, що на аромати у дітей немає алергії. Запалена свічка допоможе встановити тишу, налаштувати дітей на таємничий лад. А ще вона стане у пригоді, коли хочеться побачити старі предмети по-новому. Спробуйте, наприклад, розглянути звичну для вас картину при світлі свічки. Освітлення, що падає від свічі змінює образи на картині. Запитайте у дітей: що змінилося, з їх точки зору, у картині? Чого вони раніше не помічали? Свічку, при необхідності можна замінити фонариком, але обов'язково чарівним. Використайте ще одну і досить важливу властивість свічки - здатність "проявлятися". Намалюйте на аркуші паперу будь-який пейзаж, предмет і загадайте дітям загадку про нього. Завдяки гумці, яку ви вмочите у воді і фарбі цей предмет, за умови правильної відповіді дітей, обов'язково з'явиться на аркуші.
Різнокольорова шовкова хустина допоможе розповісти казки чи слухати музику. Вихователь може накинути її на плечі і вмить перетворитися на казкарку. Її поява означає, що необхідно заспокоїтися і зосередитися. Коли слухання закінчилося, можна запитати, якого кольору була сьогоднішня казка чи мелодія. Хустиною можна накрити предмет, після того як її знімуть, з'явиться щось чарівне, казкове.
Чарівна торбинка. У ній можуть бути предмети, які дитина має витягнути навпомацки, не дивлячись назвати предмет.
Чарівний телескоп. Його можна зробити із кольорового паперу, завдовжки 15 см, згорнувши його в трубку і склеїти. Пропонуємо пограти у гру "Око-шукач". Дитина має "відшукати" якийсь конкретний колір у кімнаті. Якого кольору твій телескоп? Такий колір і буде шукати дитина. 
Чарівна паличка. Її використання налаштує дітей на утаємниченість, зосередженість, треба вміло обіграти її використання. Наприклад, діти стоять у колі. Чарівна паличка знає всі правильні відповіді на питання. При доторканні паличкою до плечей дитини, назвати: будь-кого із своїх родичів, з тим самим ім'ям, як у тебе; як звати котика (собаку, птаху), який мешкає у вас вдома; ким ти є для мами; що можна робити тільки двома руками? При правильній відповіді вихователь осипає дитину конфетті. Дякує за відповідь. 
Чарівна скриня. Вона відкриється лише тоді, коли діти відгадають загадку; вона відкривається, а з неї вилітають гелеві кульки (подарунок від казкового героя за виконане завдання); вона відкривається, а на її кришці - люстерко, дітям пропонується подивитися в нього і описати зображення. 
При складанні розповідей, як заохочення дітей, використовується телевізор.  Для інсценування підійде будь-який серіал чи програма, наприклад, "Погода" чи дитяча казка. 
Як варіант вихователь пропонує дитині сюжетні картинки (погода, явища живої природи), предметні картинки з назвами овочів, фруктів, меблів, птахів і таке інше, оточуючого середовища. Дитина вибирає, яка їй картинка до вподоби, виставляє певний слайд. Вихователь повідомляє проте, що телевізор зламався - зображення є, а слова чути нечітко, просить дитину за слайдами розповісти про те, що на них зображено, які події відбуваються.
Різнокольоровий фонтан. Запропонувати дітям розірвати аркуші кольорового  гофрованого паперу на дрібні шматочки. Дозволити зробити  це самостійно. Вихователь лише спостерігає яке задоволення від процесу отримують діти, а потім пропонує підкинути вгору ці порвані папірці (утворити різнокольоровий «фонтан радості»). Діти розслабляються, веселяться, отримують позитивні емоції та відпочивають від розумового навантаження.
Важливо пам'ятати, що не варто перевантажувати заняття різними методами роботи, оскільки це призводить до швидкої втоми. Використання творчих методів та прийомів повинно мати міру, чітку організацію, ретельну підготовку вихователя. 

21 коментар:

  1. Повністю погоджуюсь із автором статті. Заняття слід урізноманітнювати методами та прийомами, проте, дійсно, слід пам'ятати й таке - "Що занадто, то не здраво", тобто все в занятті повинно бути збалансовано: і гра, і навчання, і відпочинок, і самостійне пізнання навколишнього. У Вашому дошкільному закладі працюють висококваліфіковані спеціалісти, які вміють зацікавити дітей, організувати заняття так, щоб викликати інтерес та захоплення вихованців, бажання навчатись нового, пізнавати світ... Бажаю Вам і в подальшому доброї співпраці з педагогічним колективом, який є творчим, енергійним, сповненим бажання працювати все краще й краще.

    ВідповістиВидалити
  2. В нашому дитячому садочку також проводяться різні форми роботи з вихователями, такі як семінари-практикуми. На них ми дізнаємося багато нового та цікавого по навчанню, розвитку та вихованню дітей, які відвідують наш дитсадок.
    Вихователь ДНЗ "Чебурашка"Зіненко В.М.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за статтю! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Відповіді
    1. Дякую за інформацію! Бажаю Вам наснаги, успіхів!
      Вихователь ДНЗ "Сонечко" Інна Злобіна

      Видалити
  5. Коментую вашу статтю як мама одного із колишніх вихованців дитячого садочка.Завжди захоплювалась витримкою, винахідливістю вихователів, їх віддачею дітям. Знаю, що праця педагога-дошкільника складна, потребує постійного пошуку, запровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес, Ви - талановитий, відданий своїй справі колектив однодумців.Добре налагоджена система управлінської та методичної роботи дає змогу Вам досягати таких результатів та визнання громади. Хочу, щоб ваш досвід роботи перейняв не один дитячий садочок країни, Удачі, нових досягнень, поваги від дітей, батьків, керівництва.

    ВідповістиВидалити
  6. Ігри , які ви використовуєте у роботі цікаві, доступні дітям, а головне потребують не багато часу для підглтлви. Дякуємо. З повагою вихватель Кучеренко Т. М.

    ВідповістиВидалити
  7. Ви створили атмосферу творчості в садочку. Заслуговують на увагу результати творчого пошуку педагогів вашого закладу "Банк педагогічних ідей".Повністю згідна з вами щодо гуманізації дошкільної освіти. Дякуємо за практичний матеріал, планємо використовувати в своїй роботі. Успіху Вам, нових педагогічних ідей, здорової конкуренції в колективі. Катерина Павленко.

    ВідповістиВидалити
  8. Дорослі повинні памятати, що дитина-це особистість з народження. І тому результат роботи вихователя залежна від його професійної майстерності та особистісного сомовдосконалення. Педагог повинен постійно оновлюватися задля створення оптимальних умов для навчання та виховання. Тому реалізація творчого потенціалу педагога є передумовою розвитку творчих здібностей дошкільнят.
    Натхнення і творчої праці Вашому колективу!
    Завідувач ДНЗ "Чебурашка" Порубенко Г.В.

    ВідповістиВидалити
  9. Мене зацікавила дуже гра"Кольоровий фонтан".Після прочитаного матеріалу, я вирішила використати гру на практиці, діти отримали велике задоволення.Дякую.Сухецька А С- вихователь ДНЗ №3 смт Смоліне

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую за цікаву інформацію. В нашому Мар'янівському ДНЗ ми намагаємося впроваджувати інноваційні технології. Проводимо також і творчі звіти, і конкурси. У роботі використовуємо дидактичні ігри "Чарівний мішечок", "Музична шкатулка". А от роботу з різнокольоровою хустиною запозичимо у вас для використання в своїй роботі. Бажаємо успіхів!

    ВідповістиВидалити
  11. Знаючи цей педагогічний колектив можу упевнено сказати, що вся методична робота в ДНЗ "Ромашка" спрямована на підвищення кваліфікації та професійної майстерності педагогів, на розвиток творчого потенціалу кожного члена педагогічного колективу, а відтак - на досягнення позитивних результатів освітнього процесу. А у цього педагогічного колективу є хороші результати. Бажаю творчої наснаги, успіху!

    ВідповістиВидалити
  12. Інформація дуже цікава, вміння поєднувати на занятті різні форми роботи дають більшу користь та всебічний розвиток дітей.

    ВідповістиВидалити
  13. Стаття дуже пізнавальна та цікава. Використання підручних матеріалів для активізації пізнавальних процесів дітей чудова ідея, яка добре описана і у своєму ДНЗ ми обов’язково використаємо ці ідеї. Дякуємо за інформацію! Творчих успіхів!
    Вихователь Великовисківського ДНЗ "Рукавичка" Коценко М.В,

    ВідповістиВидалити
  14. Дякуємо за цікавий матеріал. В своїй роботі ми також використовуємо інноваційнїі форми й метди роботи з дітьми для розвитку пізнавальних, творчих здібностей дошкільнят. Вихователь ДНЗ "Рукавичка" Михайленко В.М. с.Велика Виска

    ВідповістиВидалити
  15. Моя педагогічна стежина розпочиналась у дошкільному закладі "Ромашка" в 1976 році. Історія цього закладу є яскравим прикладом поєднання досвіду та новаторства, плідної співпраці дітей та дорослих, пошуку цікавих ідей, створення неповторної атмосфери щасливого дитинства, яку дошкільнята пам'ятатимуть усе життя. Адже те, до чого пригорнулося сердце в дитячі та шкільні роки, залишається з нами назавжди. І добро, справедливість, прищеплені на зорі життя, утверджують високі принципи честі і совісті. Любити, шанувати й берегти - всього цього треба вчити змалку.
    Шановні колеги ! Творчих Вам успіхів на нелегкій педагогічній ниві ! Хай ще довго-довго вона колоситься рясним урожаєм людської вдячності!

    ВідповістиВидалити
  16. Добре налагоджена методична робота в садочку - 50% успіху. А якщо ще й колектив творчий, креативний, як Ваш, успіх гарантовано на 100%. Тож успіхів Вам у нашій нелегкій справі!

    ВідповістиВидалити
  17. Гарно описано використання знайомих предметів для розвитку пізнавальних здібностей дітей. Стаття сподобалась, є чому повчитись. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  18. Методичну роботу з розвитку творчого потенціалу педагогів, що проводиться у нашому дошкільному закладі, ми намагаємося організовувати так, щоб спонукати педагогів діяти, творити, шукати, пізнавати. Добираємо у своїй діяльності такі форми та методи, які сприяли б розвитку творчості кожного учасника педагогічного процесу, підкреслювали його індивідуальність. Педагог не може і не має права зупинятися на досягнутому. Він має бути обізнаний з перспективним педагогічним досвідом, сучасними освітніми технологіями, постійно збагачувати свої знання та розвивати здатність до творчості.
    Практика свідчить, що саме інтерактивні форми роботи дають змогу вихователям досягти самостійності і творчої активності. Під час такої роботи у колективі поліпшується емоційно-психологічний клімат, відбувається обмін досвідом та максимально активізується мислення кожного з педагогів.

    ВідповістиВидалити
  19. Повністю погоджуюсь із автором статті. Використання предметів для активізації пізнавальних процесів дошкільнят прості та цікаві для дітей. Вихователі ДНЗ "Струмочок" будуть використовувати ці ідеї в своїй роботі. Дякуємо!

    ВідповістиВидалити
  20. Дуже корисна інформація, особливо для молодих спеціалістів. Багато цікавого матеріалу.
    Бажаю успіхів,творчих злетів, нових педагогічних ідей.!
    Вихователь СТОЖУК В.В.

    ВідповістиВидалити